Home » Știință » Procesul turbulent de creştere a unei stele, surprins pentru prima dată

Procesul turbulent de creştere a unei stele, surprins pentru prima dată

Publicat: 07.11.2015
Procesul turbulent de creştere a unei stele foarte tinere, CARMA-7, a fost surprins pe film prin intermediul telescopului Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), conform unui studiu publicat în recentul număr al revistei Nature.

CARMA-7 este o protostea — o masă mare de materie care se formează prin contracţia gazului dintr-un nor molecular gigant aflat în mediul interstelar. Faza protostelară este un stadiu incipient în procesul de formare a stelelor. Pentru o stea cu masa Soarelui perioadă durează aproximativ 100.000 de ani tereştri.

Două jeturi puternice de gaze fierbinţi care izbucnesc de la polii protostelei au fost înregistrate de telescopul ALMA şi apoi au fost analizate de o echipă de astronomi de la Universitatea Yale, relatează Agerpres.

CARMA-7 se află într-o maternitate stelară din roiul Serpens sud, aflată la 1.400 de ani lumină de Pământ.

„Această protostea trece prin perioade de creştere rapidă care alternează cu perioade de calm relativ. Acest proces discontinuu de formare stelară ne oferă informaţii importante despre interacţiunea haotică dintre stelele tinere aflate în acest roi aglomerat”, conform coordonatoarea acestui studiu, Adele Plunkett, de la Universitatea Yale.

Maternităţile stelare sunt nişte uriaşi nori de gaze reci şi praf cosmic.

Stelele tinere care se nasc în aceste maternităţi formează un disc de acreţie care atrage din ce în ce mai mult gaz şi praf cosmic în globul stelar aflat în creştere. Mişcarea de rotaţie a acestui disc, precum şi câmpul magnetic al noii stele fac ca o parte din materia stelară să fie aruncată în spaţiu, apărând ca nişte jeturi de gaze fierbinţi, dinspre polii stelari.

Conform analizei lui Plunkett şi a colegilor ei, jeturile de materie aruncate în spaţiu de steaua CARMA-7 apar la intervale de cel puţin 100 de ani. Iar cum discul de acreţie ascunde detaliile procesului de naştere stelară, aceste jeturi de materie expulzată pe la polii viitoarei stele oferă cele mai bune indicii despre acest proces.