Home » Știință » Încă o descoperire de proporţii: piele artificială, creată în laborator, care ar putea oferi oamenilor acelaşi simţ tactil

Publicat: 09.11.2015
Piele artificială, creată într-un laborator, are aceleaşi ''capacităţi tactile" precum epiderma umană, descoperire ce ar putea permite oamenilor cu proteze la membre să simtă într-o zi, afirmă cercetătorii de la Agenţia pentru Ştiinţă, Tehnologie şi Cercetare din Singapore.
Savanţii au fost capabili să trimită senzaţia tactilă ca un impuls electric către celulele creierului şoarecilor. Aceste impulsuri sunt asemănătoare simţurilor tactile ale oamenilor.

Pielea elastică, flexibilă, este realizată dintr-un cauciuc sintetic, conceput drept o structură care va face face deosebire între sensibilitate şi presiune printr-o piramidă la scară mică – un fel de mini-arcuri interne. Oamenii de ştiinţă au stropit cauciucul sensibil la presiune cu nanotuburi de carbon. Aceşti cilindri microscopici de carbon conduc extrem de bine electricitatea astfel încât, atunci când materialul este atins, generează un şir de impulsuri de la senzor.

Seria de impulsuri este apoi trimisă la celulele creierului într-un mod asemănător cu cel în care receptorii tactili din pielea umană trimit senzaţii la creier.

„Noi am fost capabili de a crea un sistem foarte asemănător cu receptorii mecanici biologici”, a declarat autorul principal al studiului Benjamin Tee, savant la Agenţia pentru Ştiinţă, Tehnologie şi Cercetare din Singapore.

Pentru a testa dacă pielea ar putea crea impulsuri electrice la care celulele creierului ar putea răspunde, oamenii de ştiinţă au conectat piele sintetică la un circuit legat la un LED cu lumină albastră. Atunci când pielea a fost atinsă, senzorul trimite impulsuri electrice către LED care emite pulsaţii drept răspuns. Senzorii transformă pulsurile de presiune în impulsuri electrice. Atunci când senzorii din piele trimit pulsul electric la LED – asemănătoare cu atingerile receptorilor tactili reali – ele trimit semnale de atungere-senzaţie la creier şi o lumină albastră se aprinde. Cu cât mai mare este presiunea, cu atat mai repede se aprinde luminiţa LED.

Folosirea luminii pentru a stimula celulele creierului este o inovaţie din domeniul ştiinţific numită optogenetics. Această metodă presupune adăugarea unor proteine speciale pentru celulele creierului care le face să reacţioneze la lumină, totodată arătând savanţilor cum diferite părţi ale creierului lucrează.

Testarea este încă în fazele timpurii, iar pielea artificială nu a fost testată, încă, cu neuroni umani.

„Am conectat senzorii pentru o mână robotică şi un computer, acestea au fost capabile să înregistreze pulsul accelerat. Aceste experimente au fost concepute, în primul rând, pentru a dovedi că tehnologia e capabilă de a trimite un semnal ce ar putea fi înregistrat de aceleaşi mecanisme robotice folosite în tehnologiile avansate pentru proteze”, declară Tee Benjamin.

„Următorul pas ar fi de a testa pielea la primatele mai mari.Scopul final este de a avea pielea artificială stimulată de creierul uman real”, afirmă Tee Benjamin.

Sursă: Live Science
Aeronava TAROM cu numele „Nadia Comăneci” va duce sportivii români la Jocurile Olimpice de la Paris 2024
Câți sportivi va avea România la Jocurile Olimpice de la Paris 2024?
Românii sunt mai interesați ca niciodată în ultimii 20 de ani să-și cumpere o locuință
Surpriză uriașă pentru fanii „The Legend of Zelda”
O tăbliță cu scene de luptă și paleo-alfabet, descoperită în Spania
Peste 800.000 de IMM-uri din Europa Centrală și de Est pot avea acces la instrumente de sustenabilitate dezvoltate în România, după o investiție regională semnificativă
Specii necunoscute până acum, găsite la aproape 3.000 de metri sub ape
O fosilă de reptilă marină polară este cea mai veche găsită vreodată în emisfera sudică
Lewis Howard Latimer, inventatorul aerului condiționat. „Mâine s-ar putea să fie frumos, oricât de furtunos se arată cerul azi”
A cui față este Statuia Libertății?
Sângele oamenilor care trăiesc foarte mult dezvăluie de ce sunt atât de diferiți
(P) Urban chic: de ce sloturile cu fructe sunt jocurile cele mai în trend pentru femeile moderne
Dieta bogată în grăsimi poate cauza anxietate, arată un studiu
Test de cultură generală. Cum a murit primul faraon al Egiptului?
Record mondial al panourilor solare, stabilit cu un „material miraculos”
O rețea chineză „subterană” ar fi ajutat un cartel de droguri din Mexic
Propaganda de la Kremlin a ajuns să fie repetată de chatboți precum ChatGPT
Solstițiul de vară 2024. Astăzi începe vara astronomică în emisfera nordică!