Home » Stiinta » Descoperire alarmantă: Gena unei noi bacterii, identificată. ”Se va răspândi pe plan mondial”

Autor: Mihaela STOICA 11.20.2015
O genă care determină anumite bacterii - inclusiv unele care au potenţialul de a declanşa epidemii - să devină rezistente la cele mai performante dintre antibioticele moderne a fost descoperită, recent, în cadrul unor teste realizate pe oameni, dar şi pe animale, în China, informează Reuters.

Descoperirea, anunţată miercuri, este considerată „alarmantă” de oamenii de ştiinţă din lumea întreagă, care au solicitat impunerea de urgenţă a unor restricţii în privinţa utilizării polimixinelor – o clasă de medicamente care includ Colistin, folosit pe scară largă în creşterea animalelor de fermă.

Cercetătorii de la Universitatea Agricolă din China de Sud, coordonaţi de Hua Liu, al căror studiu a fost publicat în Lancet Infectious Diseases, au descoperit această genă – mcr-1 – în plasmide, macromolecule mobile de ADN care pot fi copiate şi transferate foarte uşor între diverse bacterii.

Acest lucru sugerează „un potenţial alarmant” de răspândire şi de diversificare în rândul populaţiilor bacteriene, au precizat cercetătorii chinezi.

Aceeaşi echipă a descoperit deja dovezi care atestă transferul acelei gene între tipuri comune de bacterii, precum E. coli, care provoacă infecţii ale tractului urinar, şi Klebsiella pneumoniae, care cauzează pneumonie şi alte infecţii.

„Descoperirea noastră sugerează faptul că progresia de la o rezistenţă extensivă la medicamente la o rezistenţă pandemică este inevitabilă. Deşi este în prezent localizată doar în China, gena mcr-1 va emula cel mai probabil alte gene care determină rezistenţă şi se va răspândi pe plan mondial”, au adăugat autorii studiului.

Precedentul indian – Descoperirea genei mcr-1, cauzatoare de rezistenţă la antibiotice, rezonează cu descoperirea în 2010 a lui NDM-1, gena unei alte „super-bacterii”, care a apărut în India şi s-a răspândit în lumea întreagă.

Cercetătorii spun că monitorizarea la nivel global a rezistenţei determinate de mcr-1 este de acum înainte vitală pentru a preveni răspândirea bacteriilor rezistente la polimixine.

China este unul dintre cei mai mai consumatori şi producători de Colistin, un medicament folosit atât în agricultură, cât şi de uz veterinar.

Cererea mondială pentru acest antibiotic în agricultură va ajunge la aproape 12.000 de tone pe an până la finalul lui 2015 şi la 16.500 de tone până în 2021, potrivit unui raport întocmit de QYResearch Medical Research Center.

În Europa, 80% din vânzările de polimixine – în principal Colistin – au loc în Spania, Germania şi Italia, potrivit unui raport realizat de European Medicines Agency’s Surveillance of Veterinary Antimicrobial Consumption (ESVAC).