Home » Stiinta » Cum s-a rarefiat atmosfera planetei Marte. Cercetătorii au găsit răspunsul. VIDEO

11.26.2015
O echipă de oameni de ştiinţă a oferit o explicaţie despre "lipsa" carbonului pe Planeta Roşie, sugerând că acesta ar fi putut evada din atmosferă din cauza razelor ultraviolete puternice de la Soare.
Cercetătorii sugerează că acum 3,8 miliarde de ani, Planeta Marte ar fi putut avea o atmosferă cu o densitate moderată. O astfel de atmosferă, cu o presiune de la suprafaţă egală sau mai mică decât cea a Pământului, ar fi putut evolua într-o atmosferă subţire precum cea de astăzi.

„Cercetările noastre arată că tranziţia de la o atmosferă moderat densă la cea subţire, curentă, este în întregime posibilă”, afirmă postdoctorandul Renyu Hu, de la Institutul Californian de Technologie (Caltech).

Vântul solar a “decojit” planeta Marte de atmosfera sa antică şi astăzi, încă, mai evacuează, zilnic, tonele rămase din ea. Există două mecanisme posibile pentru eliminarea dioxidului de carbon. Fie dioxidul de carbon a fost încorporat în minerale, în roci, numite carbonaţi sau acesta a fost pierdut în spaţiu.

O modalitate posibilă prin care dioxidul de carbon a fost evacuat din atmosfera lui Marte este procesul numit pulverizare, care implică interacţiunea dintre vântul solar şi atmosfera superioară. Misiunea NASA – MAVEN (Mars Atmosphere şi Volatile Evolution) indică faptul că aproximativ 100 de grame de particule sunt eliminate, în fiecare secundă, din atmosfera lui Marte prin acest proces.

Pulverizarea favorizează o mai mare pierdere de carbon 12 faţă de carbon 13. Renyu Hu si alţi co-autori ai studiului au identificat un mecanism care ar fi putut contribui în mod semnificativ la îmbogăţirea atmosferei marţiene cu carbon. Procesul începe cu razele ultraviolete ale soarelui, care fac ca molecula de dioxid de carbon din atmosfera superioară să se divizeze în monoxid de carbon şi oxigen.

Unii atomi de carbon produşi în acest fel au suficientă energie pentru a evada din atmosferă, iar noul studiu arată că este mult mai probabil să fie eliminat carbonul 12. În analiza efectelor pe termen lung ale acestui mecanism, cercetatorii au descoperit că o cantitate mică evacuată prin acest procedeu lasă o amprentă mare în raportul izotopic de carbon.

Rezultatele obţinute le-au permis cerectătorilor să deducă că atmosfera planetei Marte ar fi putut avea, în urmă cu 3,8 miliarde de ani, o densitate cu puţin mai mică decât grosimea atmosferei Pământului de astăzi.

„Aceasta este rezolvarea unui paradox de lungă durată”, a declarat Betania Ehlmann cercetător la Caltech şi NASA într-o lucrare publicată în revista Nature Communications.

Sursa: NDTV