Home » Știință » Este posibil ca timpul să curgă în direcţia opusă? Fizicienii au găsit răspunsul

Publicat: 24.01.2016
Într-un univers alternativ, timpul ar putea curge în direcţie opusă, faţă de cum suntem obişnuiţi.

Dacă acest lucru este valabil, ar însemna că trecutul nostru corespunde unui viitor îndepărtat, într-o lume paralelă.

Oamenii de ştiinţă au formulat o ipoteză referitoare la modul în care interecţionează săgeţile de timp.

O echipă de fizicieni din cadrul Institutului Tehnologic din California şi Institutului Tehnologic din Massachusetts, SUA, au arătat că nu sunt primii care fac această afirmaţie, ci doar au demonstrat că fenomenul ar putea fi studiat în detaliu, cu ajutorul principiilor formulate în trecut de alţi oameni de ştiinţă. Folosind entropia (mărime de stare termică a sistemelor fizice) ca bază a experimentului lor, cercetătorii au dezvoltat o metodă prin care pot observa apariţia spontană a săgeţilor de timp, dar şi propagarea acestora într-o direcţie sau alta.

Sean Carroll (CIT) şi Alan Guth (MIT) susţin că, în conformitate cu legile fizicii, direcţia în care curge timpul nu este importantă. În acest sens, timpul care curge în sens invers nu ar face notă discordantă de celelalte standarde după care se guvernează  Universul.

Pentru a-şi putea susţine ipoteza, fizicienii americani au realizat un experiment. În cadrul acestuia, au propagat particule într-un mediu care simulează Universul infinit. S-a observat faptul că fiecare particulă avea o viteză aleatorie, iar săgeţile de timp se propagau în mod spontan. În aceste condiţii, jumătate dintre particule se răspândea într-o direcţie, determinând creşterea entropiei sistemului, iar cealaltă jumătate se răspândea în direcţia opusă, diminuând nivelul entropiei acestuia.

Cercetătorii americani au descris acest fenomen ca fiind „interacţiunea săgeţilor de timp”. Mai exact, Caroll şi Guth susţin că, în momentul în care o săgeată de timp se propagă într-o direcţie, aceeaşi săgeată ar putea acţiona şi în direcţia opusă.

„Ceea ce eu şi colegul meu Alan încercăm să facem este să demonstrăm faptul că în orice colţ al Universului există săgeţi de timp. Dacă ne folosim imaginaţia, le putem compara pe acestea cu întreg Universul, însă un astfel de experiment ar necesita extrem de multă muncă”, a declarat Sean Caroll. În mod concret, oamenii de ştiinţă americani încearcă să aplice teoria pe care au enunţat-o la o scară mult mai mare, cum ar fi multiversul (mulţime ipotetică de universuri posibile) şi să demostreze că în universuri paralele cu al nostru, timpul ar putea curge invers faţă de cum îl percepem noi.

Cum a dispărut supercontinentul RODINIA, cel mai mare de pe Terra. Descoperire-surpriză a oamenilor de ştiinţă