Home » Știință » ADN-ul unei mumii incaşe arată motivul pentru care moştenirea genetică a primilor locuitori ai Americii de Sud nu s-a transmis până astăzi

Publicat: 10.04.2016
Primele populaţii umane au ajuns pe teritoriul Americii de Nord în urmă cu 16.000 de ani.

În anul 1999, în permafrostul de pe Muntele Llullaillaco din Argentina a fost descoperit trupul mumificat al unei fete incaşe. Se presupune că ,,La Doncella” (,,Fecioara”) a fost sacrificată în timpul unui ritual, acum aproximativ 500 de ani. Mai mult decât atât, oamenii de ştiinţă susţin că ea s-ar afla printre descendeţii primilor oameni care s-au stabilit în America de Sud, în urmă cu circa 16.000 de ani. Un nou studiu ADN demonstrează că această moştenire s-a întrerupt brusc, în momentul în care conquiztadorii au ajuns în această zonă.

O echipă de cercetători, coordonată de geneticianul Bastien Llamas (Universitatea din Adelaide, Australia), a examinat 92 de schelete şi mumii descoperite în zona de vest a continentului sud-american şi care au fost datate în perioada cuprinsă între anii 6.000 î.Hr. – 1500 d.Hr. Specialiştii australieni au realizat secvenţierea genomului mitocondrial regăsit în ADN-ul prelevat din oasele şi dinţii indivizilor. Segmentele obţinute sunt foarte importante pentru oamenii de ştiinţă, deoarece ele marchează fiecare moment în care moştenirea genetică a unui grup a suferit modificări.

Studiind cele 92 de probe prelevate, experţii au identificat 84 de linii genetice distincte. Conform specialiştilor, acestea ar arăta că strămoşii adolescentei descoperite acum 17 ani erau originari din Siberia, de unde au trecut apoi prin Beringia, în zona de nord a actualulei peninsule Alaska.

Se estimează că în urmă cu circa 13.000 de ani, aceste populaţii s-au desprins definitiv de comunităţile siberiene şi au început colonizarea Americii de Nord. Odată ajunşi în Alaska, o parte dintre grupurile de indivizi s-au separat şi şi-au continuat drumul spre sud.

În momentul în care au comparat cele 84 de linii genetice diferite obţinute din analizarea ADN-ului indivizilor cu cele ale populaţiilor indigene existente la ora actuală în America de Sud, oamenii de ştinţă nu au putut obţine niciun fel de compatibilitate. S-a dovedit, astfel, că moştenirea genetică a strămoşilor Doncellei s-a întrerupt odată cu sacrificare fetei.

Cercetătorii australieni susţin că dispariţia genomului se datorează faptului că populaţiile indigene din America de Sud erau atât de izolate unele faţă de celelalte, încât au dispărut foarte rapid, în momentul în care europenii au adus cu ei boli precum variola, pojarul sau ciuma bubonică.

Vă mai recomandăm şi: Genele noastre conţin fragmente de ADN non-uman. ”Am putea fi mai puţin umani decât am crezut”

Calculatorul din molecule de ADN poate rezolva probleme de matematică

Dubla personalitate a ADN-ului

Arheologii ar fi descoperit orașul pierdut Tu’am, faimos pentru comerțul cu pietre prețioase
Noi cercetări arată că femeile sunt mai bine adaptate pentru viața în spațiul cosmic
O mică pasăre din Noua Zeelandă ne învață despre evoluția cântecului păsărilor
Un papirus despre copilăria lui Iisus, descoperit în biblioteca unei universități din Germania
Un senzor implantat în creier ar putea detecta cancerul și traumatismele
Un sindrom misterios și rar face ca organismul uman să „producă” alcool
Andrei Pitiș vine la Update Go4it #2. Podcastul apare miercuri, 19 iunie, ora 12:00, pe YouTube Go4itro
Un mare producător italian de electrocasnice extinde operațiunile din România
Care sunt domeniile care angajează studenți și elevi pe timpul verii?
Prima țară din Asia de Sud-Est care legalizează căsătoria între persoane de același sex