Home » Stiinta » O TEORIE celebră emisă de Stephen Hawking în urmă cu 42 de ani a fost demonstrată

Autor: Alin Motogna 04.27.2016
Fizicianul britanic afirma atunci că găurile negre emit particule, nu doar absorb.

În urmă cu 42 de ani, Stephen Hawkig spunea, pentru prima dată, că nu tot ceea ce intră în contact cu o gaură neagră este absorbit în interiorul acesteia. Fizicianul afirma atunci că în apropierea unor astfel de obiecte cosmice există particule de lumină, care, după ce sunt absorbite, ajung să fie propulsate înapoi, cu o energie extrem de mică. Pe parcursul acestui proces, gaura neagră îşi pierde treptat din masă şi, în cele din urmă, se dezintegrează.

Aceste particule de lumină formează aşa-numitele radiaţii Hawking, după numele celui care a emis teoria referitoare la existenţa lor. Până de curând, nimeni nu a putut demostra această ipoteză.

Două echipe de cercetători susţin, însă, că au găsit dovezi care indică faptul că Stephen Hawking avea, într-adevăr, dreptate. Unul dintre cele două grupuri de investigaţie a fost coordonat de fizicianul israelian Jeff Steinhauer (Universitatea Technion din Haifa). Specialiştii susţin că au reuşit să creeze o ,,gaură neagră” din unde sonore, într-un laborator şi, mai mult decât atât, au observat că atunci când echipamentului i se aplică un impuls, obiectul format emite particule care îi absorb din masă.

Rezultatele experimentului realizat de echipa israeliană au fost publicate pe site-ul arXiv.org. Aici, Steinhauer menţionează că a răcit heliu la o temperatură apropiată de zero absolut, după care a agitat substanţa atât de puternic încât s-a format o ,,barieră”, prin care sunetul nu putea pătrunde. ,,Steinhauer susţine că a găsit dovezi care demonstrează faptul că găurile negre pot propulsa particule de lumină, aşa cum a spus Stephen Hawking”, menţionează jurnalistul Oliver Moody, într-unul din articolele sale publicate în ziarul The Times.

Cel de-al doilea studiu în care este menţionat faptul că s-au găsit dovezi referitoare la existenţa radiaţiilor Hawking a fost publicat luna trecută de fizicienii Chris Adami şi Kamil Bradler (Universitatea din Ottawa), în revista Physical Review Letters. Cei doi cercetători au conceput o tehnică prin intermediul căreia pot urmări activitatea unei gărui negre pe parcursul întregii sale existenţe. Prin intermediul metodei pe care au creat-o, specialiştii au aflat că, indiferent de natura materiei care se află în apropierea orizontului de evenimente al unei găuri negre, aceasta nu dispare pur şi simplu, ci, la un moment dat, ea este propulsată înapoi, în timpul ultimelor faze de existenţă ale obiectului astronomic.

Pentru a fi considerate valide, ambele rezultate vor trebui verificate în detaliu. Chiar dacă se vor dovedi a fi neconcludente, ipotezele propuse de cele două echipe de cercetători rămân, totuşi, încercări importante în procesul de a demonstra existenţa radiaţiilor Hawking.

Vă mai recomandăm şi: Undele gravitaţionale vor fi studiate în apropierea surselor lor de propagare. Ce îşi propun astronomii europeni să realizeze