Home » Știință » Undele gravitaţionale vor fi studiate în apropierea surselor lor de propagare. Ce îşi propun astronomii europeni să realizeze

Publicat: 20.04.2016
Anul acesta, pe data de 11 februarie, oamenii de ştiinţă americani anunţau că au descoperit, pentru prima dată, dovezi care atestă existenţa undelor gravitaţionale.

La începutul lunii februarie, astronomii NASA făceau un anunţ istoric: erau detectate, pentru prima dată, undele gravitaţionale, pe care Einstein le prezisese în urmă cu peste 100 de ani. Acum, oamenii de ştiinţă europeni sunt cei care plănuiesc să aprofundeze cercetările realizate până acum, urmând să cheltuiască circa 1,3 miliarde de dolari pentru construirea unui observator spaţial, care va fi lansat pe orbită până în anul 2029. Scopul misiunii: detectarea undelor gravitaţionale în apropierea zonelor lor de origine.

Motivul pentru care cercetătorii americani doresc să facă observaţii asupra undelor gravitaţionale în vecinătatea locurilor din care acestea se propagă şi nu de pe Pământ se datorează faptului că detectoarele folosite la ora actuală nu sunt destul de performante. Dispozitivele LIGO (Laser Interferometer Gravitational-wave Observatory) au fost cele care au detectat undele prezise de Einstein în luna septembrie a anului trecut, însă mecanismele nu sunt atât de puternice încât să poată identifica noi dovezi chiar în apropierea surselor fluctuaţiilor.

Specialiştii din cadrul Agenţiei Spaţiale Europene (ESA) sunt cei care au realizat proiectul observatorului spaţial folosit pentru a detecta unde gravitaţionale. Înainte de a-şi transpune planul în realitate, astronomii au apelat la expertiza specialiştilor din cadrul ,,Gravitational Observatory Advisory Team”. Aceştia şi-au dat acordul în privinţa concretizării iniţiativei astronomilor europeni şi au propus ca data de lansare a observatorului să fie anul 2029 sau, cel mult, anul 2034.

Observatorul spaţial urmează să detecteze undele gravitaţionale cu ajutorul aceleiaşi tehnici folosite în cadrul LIGO, interferometria laser. ,,În Laboratoarele din Louisiana şi Washington sunt propulsate unde laser în interiorul a două tuburi având fiecare câte 4 km lungime. În tot acest timp, fizicienii analizează schimbările care apar în curbura spaţiu-timp. Fiecare dintre ondulaţiile apărute este identificată de detectoare şi analizată ulterior de către fizicieni”, declara în luna februarie cercetătoarea Fiona Mac Donald.

Dispozitivul proiectat de astronomii europeni va folosi o metodă similară de detectare a undelor gravitaţionale. Diferenţa esenţială o reprezintă faptul că undele laser vor fi proiectate către detectoare amplasate în spaţiul cosmic şi nu în laborator, aşa cum s-a procedat până acum.

Specialiştii din cadrul ESA au pregătit deja terenul pentru desfăşurarea misiunii care urmează să fie demarată începând cu anul 2029. Pe data de 3 decembrie 2015, a fost lansată în spaţiul cosmic sonda spaţială ,,LISA Pathfinder”, cu scopul de a testa noi tehnologii care ar putea fi utilizate pentru a detecta unde gravitaţionale.

Vă mai recomandăm şi: Descoperire ISTORICĂ. Teoria undelor gravitaţionale, emisă de Einstein, a fost CONFIRMATĂ: ”Au fost într-adevăr detectate” – Ascultă AUDIO momentul în care au fost detectate