Home » Știință » Un astronom britanic ne demonstrează că nu trebuie să folosim telescopul atunci când dorim să observăm Soarele. Care este motivul – VIDEO

Publicat: 05.05.2016
Expunerea ochilor la Soare, chiar şi pentru o perioadă scurtă de timp, poate afecta calitatea vederii.
Încă de mici, suntem învăţaţi de părinţii noştri să nu ne aţintim privirea prea mult timp asupra Soarelui. Deşi acesta se află la o distanţă de peste 150 de milioane de kilometri faţă de noi, acest lucru nu înseamnă că corneea – membrana anterioară, transparentă, a ochiului – poate rezista razelor ultraviolete, foarte dăunătoare pentru cele două organe ale vederii.

Ce se întâmplă, însă, când în faţa ochilor aşezăm o lentilă? Ne protejează aceasta ochii? Astronomul şi, totodată, prezentatorul BBC, Mark Thompson, ne demonstrează, într-un experiment, că dacă facem acest lucru nu o să ni se întâmple ceva tocmai plăcut.

În acest sens, el a folosit un ochi de porc şi un telescop cu un obiectiv de 80 mm, pe care l-a setat să mărească imaginea Soarelui de 50 de ori. Fiind similar cu ochiul uman, în termeni de anatomie, vascularizaţie şi de distribuţie a fotoreceptorilor, cel al porcului ne poate oferi o aproximare destul de bună pentru ceea ce s-ar întâmpla cu noi dacă am încerca să obţinem o vizualizare mărită a astrului solar.

La început, nimic nu părea să se întâmple, dar, după aproximativ 20 de secunde, din ochi începe să iasă fum, iar carnea este literalmente arsă, ca şi cum ar fi fost ţinută sub lupă, într-o zi însorită. După aceea, putem vedea cum se formează o gaură prin cornee şi cristalin. Atunci când Thompson disecă globul ocular, el găseşte pe retină o zonă de culoare brună, care sugerează că razele ultraviolete au pătruns mult sub straturile superficiale ale ochiului.

Sursa:youtube.com/Awesome Science and Technology with Mark Thomopson

Trebuie ţinut cont de faptul că acesta nu este un experiment adecvat, efectuat de către o echipă de investigaţii, în condiţii controlate şi cu probe multiple, iar ochiul porcului nu a fost cuplat la glandele lacrimare, care, de obicei, secretă un strat protector de lichid pe suprafaţa ochiului. Drept urmare, rezultatele obţinute de Mark Thompson nu pot fi considerate de referinţă.

Dacă dorim, într-adevăr, să folosim telescopul şi, în acelaşi timp, să ne protejăm vederea, specialiştii ne recomandă să construim o cutie de proiecţie. Aceasta poate fi realizată din carton şi prevăzută cu o lentilă mică, pe una dintre laturi. Cu ajutorul ei, vom putea proiecta o imagine mărită a Soarelui pe o bucată de carton alb, pe care o introducem în interiorul dispozitivului nou-creat.

Vă mai recomandăm şi: Cel mai mare telescop optic din lume

Telescopul ocular implantabil
USS Texas (BB-35), ultimul dreadnought din Primul Război Mondial, va primi reparații de 35 de milioane de dolari
Habitatele de stridii dispar din Florida pe măsură ce statul american devine din ce în ce mai „fierbinte”
Greta Thunberg, probabil cea mai populară activistă de mediu
Visele urâte ar putea fi un semn al riscului de demență
Util: cum pot instrumentele digitale să îmbunătățească asistența medicală prin orientarea către pacient
Un nou tratament radical împotriva cancerului
Telescoapele Webb și Hubble vor privi cum nava spațială DART se va prăbuși într-un asteroid
Test de cultură generală. Cât timp îi ia luminii solare să ajungă pe Pământ?
DART, prima misiune de apărare planetară din lume, are loc în doar câteva ore. Tot ce trebuie să știi!
Johann Sebastian Bach, unul dintre cei mai mari compozitori ai tuturor timpurilor
Restricții privind iluminatul public la Paris. La ce oră se sting luminile Turnului Eiffel?
Brazilia a recunoscut că estimările privind recoltele de cafea trebuie îmbunătățite