Home » Stiinta » Fizicienii irlandezi au descoperit o nouă formă de lumină care va revoluţiona telecomunicaţiile- VIDEO

05.17.2016
Lumina ascunde încă secrete impresionante.
Recent, fizicienii irlandezi au descoperit o formă de lumină, care nu respectă regulile momentului cinetic. Specialiştii susţin că această reuşită ar putea schimba tot ceea ce ştim despre radiaţiile electromagnetice şi, mai mult decât atât, ar putea fi folosită pentru a dezvolta noi tehnologii în domeniul telecomunicaţiilor.

Una dintre modalităţile prin care se estimează lungimea unui fascicul de lumină este momentul cinetic – o mărime fizică ce exprimă cantitativ cât timp va continua un corp să se rotească în absenţa aplicării unui cuplu exterior. Până acum, se credea că, pentru toate formele de lumină, impulsul unghiular este un număr întreg, multiplu al constantei lui Planck – o constantă fizică ce stabileşte amploarea efectelor cuantice .

O echipă de cercetători, coordonată de specialişti din cadrul Trinity College Dublin, a demonstrat recent că în Univers există o nouă formă de lumină, în cazul căreia momentul cinetic are o valoare egală cu jumătate din cea menţionată anterior. ,,Eu cred că această descoperire este extrem de intersantă, deoarece această proprietate fundamentală a luminii nu este atât de fixă, precum credeau oamenii de ştiinţă,  ci se poate schimba”, a declarat coordonatorul studiului, Paul Eastham, într-un comunicat oficial emis de Trinity College Dublin.

În cadrul unui experiment, echipa de cercetare folosit lumină, pe care a trecut-o prin cristale, pentru a crea unde cu structură răsucită, asemănătoare unor şuruburi. Fizicienii au realizat acest studiu cu scopul de a identifica noi comportamente ale luminii, care ar putea fi folosite pentru dezvoltarea unor noi tehnologii în domeniul telecomunicaţiilor. Când au analizat fasciculul produs, cu ajutorul teoriei mecanicii cuantice, şi-au dat seama că momentul său unghiular este o fracţie ireductibilă, rezultat pe care, cu siguranţă, specialiştii nu se aşteptau să îl obţintă.

Apoi, fizicienii irlandezi au realizat încă un experiment, pentru a testa rezultatul pe care l-au obţinut anterior, construind un dispozitiv care măsura fluxul momentului cinetic din interiorul fasciculului de lumină, precum şi variaţia acelui flux.

În mod normal, oricare dintre aceste variaţii cuantice ar face ca momentul cinetic să fie reprezentat de un număr întreg. Cu toate acestea, experimentul irlandezilor a relevat o schimbare extrem de mică, de numai o jumatate din constanta lui Planck, în momentul unghiular al fiecărui foton.

Această reuşită este extrem de importantă, nu numai pentru că a pus în evidenţă o nouă formă de lumină, ci şi pentru că demonstrează o serie de teorii, emise începând cu anii ’80, în care se presupunea că particulele de lumină ar putea fi descrise prin intermediul fracţiilor ireductibile. ,,Lumina a fost dintotdeauna un subiect de interes pentru fizicieni, fiind, de asemenea, una dintre cele mai dezbătute chestiuni din domeniul fizicii. Prin urmare, această descoperire este un progres pentru lumea fizicii şi a ştiinţei deopotrivă”, a declarat Stefano Sanvito, unul dintre membrii colectivului de cercetare, în cadrul aceluiaşi comunicat de presă emis de Trinity College Dublin.

Descoperirea este cu atât mai importantă cu cât ea ar putea contribui la îmbunătăţirea vitezei şi a securităţii informaţiei transmise prin intermediul cablurilor de fibră optică. Pirin urmare, este posbil ca în viitor să avem conexiuni mai rapide şi mai sigure la internet.

Pentru a beneficia de această facilitate, este nevoie ca o altă echipă de cercetători să reproducă şi să valideze descoperirea specialiştilor irlandezi. Până atunci, oamenii de ştiinţă ne explică, într-un videoclip postat pe platforma YouTube, ce reprezintă ,,momentul cinetic”:

Sursa:youtube.com/MinutePhysics