Home » Știință » Molecula de apă ascunde încă secrete fascinante. ,,Avem de-a face cu un un fenomen întâlnit numai în mecanica cuantică”

Publicat: 30.04.2016
Structurile microscopice se comportă diferit în medii extrem de reduse ca dimensiuni.

Într-un articol publicat în revista ,,Physical Review Letters”, o echipă de cercetători din cadrul Oak Ridge National Laboratory, SUA, descrie o nouă stare a moleculelor de apă. Aceasta a fost descoperită într-un cristal de beril şi se manifestă sub forma unor canale a căror lungime nu depăşeşte 5 angstromi (1 angstrom este egal cu 1/10 miliarde dintr-un metru).

Cristal de beril (Foto:deepstuff.org)

Descoperirea a fost făcută în timpul unor experimente organizate în cadrul laboratoarelor Spallation Neutron Source din SUA şi Rutherford Appleton Laboratory din Anglia . În ambele cazuri, au fost demonstrate noile caracteristici pe care le primesc moleculele de apă atunci când se află în medii în care presiunea este foarte ridicată.

,,La temperaturi scăzute, apa descrie o mişcare cuantică prin pereţii canalelor microscopice. Acest lucru înseamnă că atomii de oxigen şi hidrogen din molecula de apă sunt delocalizaţi şi mutaţi apoi în toate cele şase colţuri ale canalului, în acelaşi timp. Avem de-a face cu un un fenomen întâlnit numai în mecanica cuantică şi nicidecum în viaţa noastră de zi cu zi”, susţine Lawrence Anovitz, unul dintre autorii studiului de faţă.

Identificarea noii stări în care se pot afla moleculele de apă îi va ajuta pe oamenii de ştiinţă să înţeleagă mai bine proprietăţile termodinamice şi comportamentul apei în medii extrem de restrânse ca dimensiuni, cum sunt, de exemplu, canalele membranelor celulare sau nanotuburile de carbon.

În articolul pe care l-a scris, Anovitz menţionează că rezultatele pe care echipa sa le-a obţinut va stârni dezbateri între cercetătorii care vor încerca să explice cum se manifestă noul fenomen observat asupra fiecărui material în parte. ,,Cu ajutorul descoperii pe care am făcut-o vom înţelege modul în care se comportă moleculele de apă în medii diferite şi, mai mult decât atât, cum folosesc acestea energie pentru a acţiona într-un fel sau altul”, a afirmat cercetătorul american.

Sursa: sciencedaily.com