Home » Știință » O descoperire extrem e importantă a fost făcută în zona Africii. ”Este impresionantă”

Publicat: 29.06.2016
Mostra pe care au extras-o de la suprafaţă poate reprezenta doar o mică parte din rezerva imensă din subteran.

Cercetători britanici au descoperit într-o zonă din Africa o cantitate imensă de heliu. Descoperirea este precedată de volumul imens din gazul preţios găsit în subteranul Tanzaniei.

Descoperirea însumează de şapte ori mai mult heliu decât necesarul consumat la nivel global în fiecare an. Cercetarea înlătură îngrijorările oamenilor de ştiinţă la gândul că planeta ar putea rămâne fără resursele naturale necesare RMN-urilor, energiei nucleare sau descoperirii scurgerilor energetice. Savanţii care au descoperit zona cu heliu afirmă că noua lor tehnică de exploatare a gazului va îmbunătăţii viitoarele cercetări.

Cercetătorii de la Universitatea Oxford, din Durham, au colaborat cu cea mai mare companie de exploatare a heliului din Norvegia, Helium One, în zona de exploatare a Tanzaniei din  valea Rift a Africii. Echipa a descoperit un depozit de heliu capturat în subteran printre roci antice, care ar putea fi eliberat prin activitatea vulcanică, activitate ce ar putea transporta gazul la un nivel mult mai apropiat de cel al solului, pentru a fi mult mai uşor de extras.

,,Am prezentat faptul că activitatea vulcanică din zona Rift-ului joacă un rol foarte important în formarea rezervelor de heliu  viabil. Activitatea vulcanică furnizează căldura necesară pentru eliberarea heliului acumulat  în stratul de roci antice,” a afirmat cercetătoarea Diveena Danabalan, de la Universitatea Durham.

Deşi vulcani pot ajuta la eliberarea rezervelor de gaz din subteran, de asemenea, pot contribui la pierderea gazului preţios.

,, Dacă rezervele de gaz sunt localizate prea aproape de vulcan, heliul riscă să fie diluat de gazele emise de vulcan, precum dioxidul de carbon. În acest moment încercăm să descoperim ,,zona cu muşchi’ dintre stratul antic şi vulcanii moderni, zonă în care echilibrul dintre scăpările de heliu şi diluarea cu gaz vulcanic este ,perfectă”,a adăugat Diveena Danabalan.

Cercetătorii au afirmat că mostra pe care au extras-o de la suprafaţă poate reprezenta doar o mică parte din rezerva imensă din subteran.

,,Experţii au aproximat că, în zona Riff,  ar putea exista peste 1,5 miliarde cubi, necesarul pentru utilizarea a peste 1,2 milioane de scanere medicale de RMN,” a afirmat Chris Ballantine, de la Universitatea Oxford.

,,Pentru a demonstra amploarea acestei descoperiri, consumul de heliu la nivel global este de 226 de milioane de metri cubi, în timp ce Rezerva Federală de Heliu a Statelor Unite ale Americii deţine în prezent 685 de milioane de metri cubi. Rezervele totale din Statele Unite ale Americii  însumează 4,3 miliarde de metri cubi”, a adăugat cercetătorul. Deşi este impresionantă cantitatea de heliu descoperită, mult mai impresionant este modul în care a fost descoperit. În general, heliul era descoperit accidental, dar cu noua descoperire a relaţiei dintre vulcani şi geochimia heliului, cercetătorii pot căuta alte rezerve de gaz.

,,Acum că înţelegem tehnica, putem anticipa locurile în care se poate afla următoarea cantite imensă de heliu. Descoperirea va asigura viitoarele rezerve de heliu ale planete”, a mai spus Chris Ballantine.

Vă recomandăm şi următoarele articole: