Home » Stiinta » Noi imagini relevă informaţii importante legate de evoluţia atmosferei planetei Jupiter – FOTO+VIDEO

Alin Motogna 06.29.2016
Fotografiile au fost realizate cu scopul de a studia atmosfera lui Jupiter, înainte ca sonda Juno să ajungă pe orbita planetei.

Astronomii europeni au obţinut recent imagini ale planetei Jupiter efectuate cu ajutorul unei camere cu infraroşu. Hărţile obţinute în urma studierii fotografiilor vor releva informaţii importante legate de temperatura, nebulozitatea şi dinamica atmosferei obiectului cosmic. Imaginile au fost captate cu ajutorul unui dispozitiv de detectare termică denumit ,,VISIR”, instalat în telescopul din Chile al Observatorului European de Sud.

Observaţiile au fost realizate în perioada februarie – iunie 2016, cu scopul de a studia atmosfera lui Jupiter înainte ca naveta spaţială Juno să îşi facă apariţia în apropierea gigantului gazos.

Cercetările au fost realizate de o echipă condusă de astronomul Leigh Fletcher (Universitatea din Leicester), care a folosit spectrograful TEXES, amplasat în cadrul Infrared Telescope Facility din Hawaii, pentru a carta schimbările prin care trece Jupiter. Specialiştii au făcut observaţii la diferite lungimi de undă, optimizate pentru fiecare caracteristică a atmosferei planetei, pentru a crea prima hartă spectrală a lui Jupiter realizată cu ajutorul unor informaţii obţinute de pe Terra.

Jupiter, în spectrul infraroşu (Foto:nasa.gov)

,,Observaţiile realizate la diferite lungimi de undă, în spectrul infraroşu, ne vor ajuta să compunem o imagine tridimensională a modului în care energia şi materia este transportată în interiorul atmosferei lui Jupiter”, susţine Dr. Fletcher.

Ambele seturi de observaţii fac parte dintr-o campanie în care sunt folosite telescoape amplasate în insulele Hawaii şi în Chile, dar şi dispozitive utilizate de astronomi amatori, totul cu scopul de a studia atmosfera lui Jupiter înaintea venirii lui Juno. După ce va ajunge pe orbita planetei, naveta spaţială va zbura la o distanţă de numai 5000 de kilometri faţă de atmosfera acesteia, o distanţă considerată mult prea mică pentru a putea realiza imagini de ansamblu asupra obiectului cosmic studiat.

Naveta spaţială Juno va ajunge în apropierea lui Jupiter anul acesta, în data de 4 iulie, după ce a fost propulsată de pe Terra în urmă cu 5 ani şi a parcurs peste 2 miliarde de kilometri. În cele din urmă, dispozitivul se va afla la o distanţă minimă de 4667 de kilometri faţă de nivelul atmosferei planetei. Nicio altă sondă nu s-a mai aflat atât de aproape de Jupiter până acum.

Sursa:dailymail.co.uk

Spre deosebire de celelalte misiuni realizate până acum, Juno va avea la bordul său…pasageri. ,,Călătorii” vor fi de fapt trei figurine Lego întruchipându-i pe astronomul italian Galileo Galilei, zeul roman Jupiter şi soţia sa, zeiţa Juno.

Vă mai recomandăm şi: Jupiter a “devorat” o planeta de 10 ori mai mare decat Terra

Gravitatia planetei Jupiter poate aduce Apocalipsa

Mister in spatiu: Unde a disparut una dintre dungile lui Jupiter ?!