Home » Știință » Imaginea incredibilă captată de satelitul pierdut Hitomi

Imaginea incredibilă captată de satelitul pierdut Hitomi

Publicat: 08.07.2016
Nava spaţială pierdută a transmis ultimul mesaj către Terra care arată că modul de formare al galaxiilor ar putea fi influenţat de găurile negre.

A fost văzut la peste  576 mii de km distanţă de Pământ în februarie în timp ce căuta prin spaţiu cele mai puternice obiecte din univers, găuri negre şi supernove. La o lună de la lansare, satelitul japonez Hitomi s-a pierdut în spaţiu după ce echipa de la sol a pierdut legătura cu el, aceştia considerând că a fost distrus. Înainte ca aeronava să se distrugă, a trimis către Pământ date care suprind un nor de gaz dintr-un grup de galaxii din constelaţia Perseu. Infomaţiile pe care Hitomi le-a transmis au relevat faptul că vârtejul de gaze fierbinţi nu este atât de turbulent pe cât se credea.

Cercetătorii afirmă că gazul foarte fierbinte sau plasma se mişcă cu o viteză de 164km/s. Gazul dintre galaxii nu se roteşte cu aceiaşi viteză cu care se învărtea orginal, acest fapt ar putea dezvălui modul în care noile galaxii se formează şi rolul pe care îl au găurile negre în formarea universului.

Conform cercetătorilor, datele care au fost trimise de Hitomi au sugerat că gazul din grupurile de galaxii ar putea fi rămăşiţele pe care găurile negre imense le propagă. Hitomi a reuşit să obţină trei zile de observaţie, pe care cercetătorii le consideră cele mai importante date, pe care le-ar fi putut opţine de la naveta spaţială.

Profesorul Andrew Fabian, astrofizician la Universitatea Cambridge, a declarat: ,,Mediul din interiorul grupului este compus din gaze, compoziţie asemănătoare cu cea a soarelui, dar mult mai diluată. Gazul este format preponderent din hidrogen şi heliu cu urme ale altor elemente, precum fierul, care conferă gazului liniile pe care noi le-am analizat.

,,Majoritatea gazului din univers se găseşte între galaxii şi nu în interiorul lor,” a adăugat el.

Cercetătorii au considerat că găurile negre masive din centrul galaxiilor ar putea încălzi gazul care înconjoară galaxiile, pentru a crea baloane de plasmă încinsă.

Se considera că baloanele încălzesc gazul din jurul grupurilor de galaxii, prevenind răcirea şi formarea de noi stele şi galaxii. Însă datele colectate de Hitomi dezvăluie faptul că nu este şi cazul galaxiei Persiu, gazul fiind relativ liniştit. Descoperirea îi face pe cercetători să regândească rolul pe care plasma îl are în formarea galaxiilor.

Profesorul Brian McNamara, astrofizician la Universitatea din Waterloo, a declarat: ,, Se credea că plasma formează atmosfere enorme în care se pot dezvolta grupuri de galaxii”.

Hitomi a obţinut datele folosind un spectometru cu raze-x, pentru a măsura  nivelul de radiaţii pe care îl emite plasma, care este invizibilă pentru un telescop optic. Performantul satelit a costat 31 de miliarde de yeni (273 milioane de dolari), având o lungime de 14 metri şi 2,7 tone greutate, misiunea sa având o durată de trei ani.

A fost proiectat pentru studierea razelor-x emise de găurile negre şi alte obiecte din spaţiu. În timpul manevrei de intrare în galaxia Markarian 205, echipa de la sol a pierdut legătura cu nava.