Home » Stiinta » Pentru prima dată astronomii au putut observa linia de ,,zăpadă” a unei stele – FOTO

Oana Bujor 07.16.2016
Astronomii au reuşit să observe pentru prima dată, linia de ,,zăpadă" a unei stele. Prin evaporarea apei care înconjoară planeta, aceasta devine zăpadă şi gheaţă.

De obicei, limita dintre linia de zăpadă şi stea este atât de mică încât nu poate fi observată, dar un val de lumină a propulsat a intrat în contact cu această structură a unui nou sistem solar, făcând-o detectabilă de pe Pământ.

Este un eveniment important pentru astronomi, deoarece i-ar putea ajuta să înţeleagă mult mai bine modul de formare al stelelor. Apa îngheţată indică modul în care particulele de praf se combină, formând baza unei comete.

În primele zile când steaua încă este încinsă, temperatura sa poate evapora apa din disc până la o distanţă de 450 de milioane de kilometri. Distanţa pare foarte mare, însă ea nu poate fi captată de telescoapele de pe Pământ.

Steaua V883 Orionis, localizată la 1.350 ani-lumină faţă de Terra, în constelaţia Orion, trece printr-un puternic val fierbinte, după ce unele discuri gazoase au căzut în interiorul planetei alimentând energia eliberată de val.

Ca rezultat al valului extrem de căldură, steaua a evaporat apa pe o distanţă de şase miliarde de kilometri, ceea ce înseamnă că cercetătorii au putut detecta limita de vapori sau linia de zăpadă utilizând radiotelescopul Atacama Large Milimeter/submillimeter Array (ALMA) din Chile. Scopul iniţial al cercetării a fost observarea fragmentării discului, însă, în mod suprinzător, au descoperit o linia de ,,zăpadă”.

,,Observaţiile de la ALMA  au fost o surpriză pentru noi”, a declarat cercetătorul Lucas Cieza, astronom la Universitatea Diego Portales din Chile.

,,Modul de distrubuţie al apei îngeţate în jurul unei stele este fundamental pentru procesul ei de formare” a adăugat el.

Apa îngheţată este importantă pentru formarea stelelor, deoarece poate influenţa tipul de stea pe care îl formează. În interiorul liniei de zăpadă, unde apa s-a evaporat, astronomii consideră că favorizează formarea unor planete cum sunt Marte sau Terra.

,,Din moment ce apa este mult mai abundentă decât praful din spatele liniei de zăpadă, planetele  pot  agrega mai mult material solid”, a declarat Zhaohuan Zhu, unul dintre membri echipei de cercetare. ,,Astfel, planetele gigantice precum Jupiter şi Saturn se pot forma înainte ca discul protoplanetar să fie distrus”, a adăugat el.

,,Rezultatele vor valida modele actuale, care prezic modul de formare al planetelor stâncoase în interiorul liniei de zăpadă şi formarea planetelor gazoase în exteriorul acesteia”, a declarat Brenda Matthews, astronom la National Research Council din Canada.

Sursa:Science Alert