Home » Stiinta » ,,Mantia invizibilităţii” ar putea deveni reală

,,Mantia invizibilităţii” ar putea deveni reală

Autor: Oana Bujor 07.19.2016
,,Mantia invizibilităţii” ar putea deveni reală
Cercetătorii din Marea Britanie au reuşit să facă ca un obiect să pară plat pentru undele electromagnetice. Acest lucru înseamnă că specialiştii sunt cu un pas mai aproape de crearea unui dispozitiv care poate ascunde obiectele.

Deşi cercetările sunt departe de inventarea mantiei invizibilităţii a lui Harry Potter, experimentul i-ar putea ajuta pe cercetători să dezvolte microunde şi sisteme optice mai bune pentru scopuri comerciale.

,,Ne dorim ca studiul să ne ajute să dezvoltăm noi tehnologii care să ne folosească în viaţa de zi cu zi, dar şi în alte câmpuri de cercetare”, a declarat Luigi La Spada, de la Universitatea Queen Mary din Londra.

Pentru a obţine rezultatul, echipa a acoperit o suprafaţă cu ,,nanocompozit mediu”, un material alcătuit din mai multe straturi de nanoparticule, fiecare strat având diferite încărcături electromagnetice.

Materialul permite undelor electromagnetice să lovească obiectul şi să treacă prin el fără să-l împrăştie, deghizându-l.

,,Am demonstrat posibilitatea utilizării nanocompuşilor pentru controlarea propagării undelor de suprafaţă prin fabricarea aditivilor. Cel mai important, descoperirea poate fi aplicată pentru alte fenomene fizice, cum ar fi undele acustice. De aceea, considerăm că munca noastră are un impact important asupra industriei”, a explicat Spada.

Cu alte cuvinte, echipa a dezvoltat un material care ,,ascunde” obiectele de undele electromagnetice.

Cercetătorii nu au prezentat modul în care au obţinut nanoparticulele din material sau cum funcţionează la un nivel avansat, însă studiile anterioare ne explică aceste lucruri.

În septembrie 2015, echipa de la Berkeley Lab, din Statele Unite ale Americii, a patentat un dispozitiv de camuflare similar cu cel din noul studiu.

,,Camuflajul funcţionează prin implementarea metamaterialelor speciale, care, spre deosebire de materialele naturale, se pot îndoi şi curba pentru a reflecta lumina prin structura lor fizică şi nu prin compoziţia lor chimică”, a declarat cercetătorul american Peter Dockrill.

Deşi specialiştii sunt departe de inventarea unui dispozitiv de camuflare, echipa este încântată de noul material, deoarece extinde precedentele studii despre ,,mantia invizibilităţii”.

,,Cercetările anterioare au dovedit că tehnica funcţionează doar pentru o singură frecvenţă. Noi am demonstrat că funcţionează cu un număr mult mai mare de frecvenţe, fiind mult mai utilă pentru nano-antene sau industria aerospaţială”, spun oamenii de ştiiinţă.

Cercetătorii de la Universitatea Rochester din New York au creat în 2014 o lentilă care încorporeză mai multe lentile cu mai multe distanţe focale, care, practic, conduc lumina, redând impresia că obiectul a dispărut.

Veştile proaste sunt că savanţii au calculat limitele dispozitivului de camuflare şi au descoperit că tehnologia din zilele noastre nu va putea dezvolta o ,,pelerină a invizibilităţii” care să ,,ascundă” oamenii sau obiectele mari.

Sursa:Science Alert