Home » Stiinta » Calea Lactee ascunde un secret fascinant. ”Această descoperire depăşeşte orice aşteptări”

Autor: Alin Motogna 07.29.2016
Descoperirea i-ar putea ajuta pe cercetători să afle noi informaţii despre modul în care s-a format Calea Lactee.

Calea Lactee este înconjurată de un halo cu un diametru de câteva sute de mii de ani-lumină. Masa lui este comparabilă cu cea a galaxiei noastre şi, până de curând, se considera că el este stabil, spre deosebire de structura din care face parte sistemul nostru solar şi care se roteşte continuu.

O echipă de astronomi de la Universitatea din Michigan a aflat, pentru prima dată, că halo-ul se învârte şi, mai mult decât atât, a măsurat viteza de rotaţie a acestei structuri.

,,Această descoperire depăşeşte orice aşteptări. Până acum, se credea că galaxia noastră se roteşte, în timp ce norul gazos care o înconjoară este staţionar, însă acest lucru este total greşit. Acest rezervor cu gaz se roteşte de asemenea, însă nu la fel de repede ca şi galaxia”, a declarat Edmund Hodges-Kluck, coordonatorul studiului, într-un comunicat de presă emis de NASA.

Temperatura de la nivelul halo-ului poate atinge, în unele cazuri, chiar şi de câteva milioane de grade Celsius şi, mai mult decât atât, ea nu este răspândită uniform la nivelul întregii structuri cosmice. Din acest motiv, pentru a putea măsura viteza cu care norul gazos se roteşte, astronomii au fost nevoiţi să îi detecteze mişcarea în timp ce acesta se afla în apropierea unor surse extragalactice care emiteau lumină. Printre acestea, găuri negre supermasive şi quasari.

În studiul publicat în Astrophysical Journal, astronomii americani au menţionat faptul că halo-ul se învârte cu o viteză de aproximativ 180 de kilometri pe secundă, comparativ cu cei 240 de kilometri pe secundă cu care se roteşte Calea Lactee.

Se presupune că galaxiile s-au format pe parcurs ce materia intergalactică a început să se scufunde în cavităţi create de găuri negre. Prin urmare, studiul realizat recent de cercetătorii americani este extrem de important, deoarece rotaţia halo-ului Căii Lactee ne poate spune cât de rapid a început materia să se scufunde într-o astfel de cavitate şi, totodată, în cât timp s-a format galaxia noastră.

,,Acum, că au aflat de rotaţie, teoreticienii o vor putea folosi pentru a înţelege cum s-a format Calea Lactee şi chiar cum ar putea ea evolua”, a adăugat profesorul Joel Bregman, coautor al studiului.

Vă mai recomandăm şi: Calea Lactee, aşa cum nu aţi văzut-o niciodată