Home » Stiinta » Astronomii au obţinut ÎN PREMIERĂ primele imagini ale polilor lui Jupiter. Pe această planetă există o structură ,,ce nu se aseamănă cu nimic din ceea ce poate fi găsit în apropiere” – FOTO+VIDEO

Autor: Alin Motogna 09.06.2016
Imaginile au fost obţinute luna trecută, în timp ce sonda spaţială Juno a reuşit să se apropie cel mai mult de stratul de nori al lui Jupiter.

Sonda spaţială Juno a transmis primele imagini de până acum ale polilor lui Jupiter. În fotografii pot fi observate fenomene meteorologice, straturi de nori, dar şi o zonă de culoare albastră a cărei existenţă astronomii nu o anticipaseră. Instantaneele au fost obţinute în data de 27 august, în timp ce vehiculul lansat de NASA se afla la o distanţă de aproximativ 4.200 de kilometri deasupra norilor planetei joviene.

O serie de 10 imagini obţinute de Juno în data de 27 august (Foto:astronomynow.com/NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS)

Prin studierea celei mai mari planete din Sistemul Solar, cercetătorii speră să obţină indicii despre originea corpurilor cosmice ce orbitează în jurul Soarelui, printre care se numără şi Terra. Spre deosebire de aceasta, Jupiter este o planetă gazoasă formată la scurt timp după apariţia astrului solar.

,,Este prima reprezentare a polului nordic al lui Jupiter şi arată aşa cum nimeni nu a văzut sau şi-a imaginat vreodată. Are o culoare albastră diferită de cea a altor zone ale planetei, iar acolo se produc foarte multe furtuni”, susţine coordonatorul proiectului de cercetare realizat cu ajutorul sondei spaţiale Juno, Scott Bolton.

Sursa:youtube.com/NASA Jet Propulsion Laboratory

Una dintre cele mai importante descoperiri făcute de specialişti în imaginile care înfăţişează polii lui Jupiter a fost o structură a cărei existenţă nu a fost anticipată până acum. ,,Saturn are un strat de nori în formă de hexagon la nivelul polului său nordic. Pe Jupiter există o astfel de structură ce nu se aseamănă cu nimic din ceea ce poate fi găsit în apropiere”, a adăugat Bolton.

Imaginile au fost obţinute de specialiştii Agenţiei Spaţiale Italiene cu ajutorul dispozitivului ,,Jovian Infrared Auroral Mapper” (,,JIRAM”) aflat la bordul lui Juno. ,,Juno se deplasează în atmosfera lui Jupiter oferindu-ne primele imagini infraroşii din apropiere cu gigantul gazos. Din moment ce ştiam că primele instantanee în infraroşu pot înfăţişa aurora sudică a planetei, acum suntem entuziasmaţi să o observăm pentru prima dată. Niciun alt instrument, localizat pe Terra sau în spaţiul cosmic, nu a putut observa acest lucru”, susţine unul dintre coordonatorii proiectului JIRAM, Alberto Adriani.

Aurora sudică a lui Jupiter, văzută în infraroşu (Foto:newscientist.com/NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS)

Săptămâna trecută, experţii au activat cele nouă instrumente cu care este prevăzută Juno, în timp ce aceasta călătorea cu o viteză de aproximativ 200.000 km/h, la o distanţă de 4.180 de kilometri deasupra norilor lui Jupiter. În data de 27 august, sonda spaţială a realizat prima dintre cele 36 de orbite complete pe care le va desfăşura în jurul planetei joviene până în februarie 2018.

În timpul misiunii sale, Juno va măsura compoziţia straturilor care compun atmosfera lui Jupiter, câmpul magnetic, dar şi alte proprietăţi ale gigantului gazos. În acest fel, cercetătorii speră să afle care este sursa vânturilor puternice care se produc pe această planetă, dacă obiectul cosmic este compus în totalitate din gaz sau are un miez solid, dar şi care este originea Marelui Punct Roşu, o furtună care are loc pe Jupiter încă de acum câteva mii de ani.

Vă mai recomandăm şi: Jupiter a ,,devorat” o planetă de 10 ori mai mare decât Terra

Gravitaţia planetei Jupiter poate aduce Apocalipsa

Mister in spaţiu: Unde a dispărut una dintre dungile lui Jupiter ?!