Home » Știință » Medicamentul revoluţionar care accelerează remisia leucemiei

Medicamentul revoluţionar care accelerează remisia leucemiei

Publicat: 08.09.2016
Un nou medicament numit Venetoclax va fi aprobat în scurt timp de Food and Drug Administration din Statele Unite ale Americii. Acesta poate trata pacienţii bolnavi de leucemie limfocitară cronică (LLC).

LLC este una dintre cele mai comune forme de leucemie la adulţi. În timpul unor teste clinice 80% din pacienţii care au fost trataţi cu Venetoclax au susţinut că forma lor de cancer a intrat în remisie parţială sau totală.

Dezvoltat în Australia de-a lungul a zeci de ani, Venetoclax se administrează sub formă de tablete. În cazul persoanelor deja tratate aceştia au declarat că nu au resimţit niciun efect secundar.

,,Nu a avut niciun efect secundar, nciunul,” a declarat Robert Oblak, unul dintre pacienţi. Oblak consideră că este a 11-a persoană din lume căruia la un an de la tratament boala i-a intrat în remisie.

Faza a doua a a testelor implică 107 pacienţi cu vârste peste 18 ani, bolnavi de LLC, care au încercat un anumit tip de tratament. De asemenea, pacienţii trebuiau să aibă o anomalie a cromozomului din celulele leucemice, numită suprimare 17p, ceea ce înseamnă că pacienţilor le lipseşte o parte a cromozomului care suprimă dezvoltarea cancerului.

Experţii le-au cerut pacienţilor să ia câte o pastilă pe zi timp de cinci săptămâni gradual, de la 20mg până la 400mg. La sfârşitul testelor în care au fost implicaţi pacienţi şi cercetători din 31 de centre din Statele Unite ale Americii, Canada, Marea Britanie, Germania, Polonia şi Australia, patru din cinci pacienţi au avut parte de rezultate pozitive, boala intrând în remisie completă la unu din cinci pacienţi.

,,Pacienţii fac o nouă terapie de inhibare a proteinelor care menţin celulele canceroase în viaţa,” a declarat Richard Pazdur, de la Food and Drug Administration Centre for Drug Evaluation and Research.

,,Pentru anumiţi pacienţi bolnavi de LLC care nu au avut parte de rezultatele pe care le aşteptau de la alte terapii, Venclexta ar putea fi o nouă obţiune,” a adăugat el.

Cum funcţionează medicamentul?

Venetoclax repezintă noua generaţie de imuno terapie împotriva cancerului, fiind conceput să acţioneze asupra zonelor slăbite din sistemul imunitar, precum lipsa unei porţiuni de cromozom. În cazul pacienţilor cu LLC care au şi suprimarea 17p, celulele maligne nu proliferează atât de mult, însă nu mor deoarece răspunsul sistemului imunitar asupra corpului este împiedicat de nivelul crescut al proteinei BCL2 care le ţine în viaţă.

,,Venetoclax acţionează prin blocarea acţiunii lui BCL2, permiţând moartea celulelor aşa cum ar fi trecut de fapt,” a declarat John Seymour.

Aşadar, noul tratament nu doreşte să omoare celulele canceroase, ci să restabilească echilibrul sistemului imunitar.