Home » Știință » Riscurile călătoriei spre Marte: Astronauţii pot dezvolta demenţă din cauza expunerii la razele cosmice

Publicat: 12.10.2016
Vor putea astronauţii care vor călători pe Marte să-şi amintească experienţa? Această întrebare îi macină pe cercetători din cadrul Universităţii din California care studiază fenomenul ,,creierul spaţial''.

Cercetătorul Charles Limoli, împreună cu echipa sa, au descoperit că expunerea la particule cu încărcătură energetică mare (precum razele cosmice) provoacă degradarea pe termen lung a creierului. Studiul a fost publicat în Nature’s Scientific Reports şi se bazează pe un studiu precedent despre efectele razelor cosmice asupra creierului pe termen scurt.

,,Veştile nu sunt pozitive pentru astronauţi care vor parcurge călătorii către Marte, în decursul a doi sau trei ani,” a declarat un profesor în oncologia radiaţiilor din cadrul UCI School of Medicine. ,,Mediul din spaţiul cosmic deţine riscuri unice pentru astronauţi. Expunerea la aceste particule poate provoca complicaţii ale centrului nervos central care pot apărea în acel moment şi pot persista pe termen lung, precum descreşterea performanţelor, deficitul de memorie, anxietatea, depresia şi tulburări în luarea deciziilor,” a declarat el.

Pentru studiu au fost utilizate rozătoare care au expuse radiaţiilor în cadrul Space Radiation Laboratory al NASA din new York.

La şase luni de la expunere, cercetătorii au descoperit niveluri ridicate de inflamaţie a creierului şi degradarea neuronilor. Imagistica a relevat faptul că reţeaua neuronală a creierului a fost redusă prin intermediul dedritelor şi a spinilor neuronali.

Mai mult, Limoli şi echipa sa au descoperit că radiaţiile au afectat ,,dispariţia fricii”, procesul activ prin care creierul suprimă situaţiile stresante şi neplăcute. De exemplu, atunci când o persoană este aproape de înec, iar după această experienţă nu mai doreşte să intre în apă.

Cea mai notabilă descoperire, după cum afirmă cercetătorul, a fost faptul că rezultatele au reflectat descoperirile studiului din 2015.
Deşi demenţa nu îşi va face apariţia decât după câteva luni, timpul necesar pentru o călătorie pe Marte este suficient pentru dezvoltarea bolii.

În prezent, cercetătorii încearcă să descopere diferite soluţii: ,,Nava spaţială ar putea include spaţii izolate precum cele pentru dormit. Însă, chiar şi aşa particulele vor pătrunde în navă,” a adăugat Limoli.

(P) Ulei pentru cutie de viteze manuală: caracteristici de care să ții cont pentru ca mașina să funcționeze perfect
Test de cultură generală. Ce au oamenii și nu are niciun alt animal de pe Pământ?
Dr. Mihai Niculescu, Părintele Nutriției spune adevărul despre DIETE și SLĂBIT, în EXCLUSIVITATE, la „Altceva cu Adrian Artene”
Record mondial! Un nepalez a escaladat vârful Everest pentru a 30-a oară
Maimuțele urlătoare din Mexic cad moarte din copaci din cauza căldurii extreme
Se împlinesc 481 de ani de la moartea omului care ne-a învăţat că Pământul se învârte în jurul Soarelui
Unde vrea Marea Britanie să construiască următoarea mare centrală nucleară?
O nouă metodă de vindecare a leucemiei! Ce au descoperit cercetătorii elvețieni?
A fost deschisă o nouă anchetă în cazul morții actorului Matthew Perry
Un alpinist român a fost găsit mort pe Everest
Ce viitor are omenirea în Univers? „Abia vom face față unui zbor spre alte planete”
Cine a fost politicianul care i-a captivat pe români prin frumusețea sufletului: „N-a fost om care să bată la ușa lui fără să-și vadă durerea alinată”
Astronomii au observat pentru prima dată coliziunea dintre două găuri negre din Universul antic
O nouă „regulă a biologiei” ar putea explica mai bine evoluția și îmbătrânirea
Pielea bizară a unui dinozaur este o „bijuterie” de fosilă. Ce secrete ascunde?
De ce este „convins” Dumitru Prunariu că oamenii nu sunt singuri în Univers?