Home » Știință » Proprietăţile uimitoare ale pânzei de păianjen vor duce la crearea muşchilor artificiali

Publicat: 04.02.2017
Pânza de păianjen a speciei ”Ornithoctonus huwena” prezintă o forţă impresionantă şi este analizată de experţi cu scopul de a imita procesul în crearea muşchilor artificiali.

La baza contracţiei şi acţiunilor muşchilor stă o dinamică geometrică. Variaţia acestei dinamici apare peste tot în natură, prezentând o diversitate de mecanisme şi structuri care pot fi sursă de inspiraţie pentru crearea artificială a ţesutului muscular, şi a unui material puternic şi rezistent, notează Science Daily.

Într-o colaborare a cercetătorilor americani şi chinezi s-a luat ca inspiraţie pânza de păianjen a speciei Ornithoctonus huwena, datorită structurii şi flexibilităţii sale care poate fi replicată pentru crearea ţesutului muscular artificial.

Alături de această structură, pânza prezintă comportamente similare cu acţiunea muşchiului la contactul cu apa. Hongwei Zhu, cercetător în cadrul acestui proiect, a menţionat că „pânza de păianjen este un material natural cu o mare sensibilitate la apă, ceea ce ne inspiră în studierea interacţiunii dintre pânză şi apă”.

Altfel spus, cercetătorii analizează comportamentul de dilatare-contracţie al pânzei declanşat de contactul cu apa şi doresc să aplice acest principiu în construirea ţesutului muscular artificial.

Zhu şi colegii săi au mai analizat şi proteinele din care sunt constituite aceste fibre, observând proprietatea hidro-reflexivă a acestora.

De asemenea, structura a fost observată în detaliu cu ajutorul microscopului electronic şi a spectroscopiei, arătând cu precizie conformaţia proteinelor care formează pânza. Cu ajutorul acestor tehnici s-a observat şi afinitatea pentru apă a proteinelor.

Zhu mai adaugă şi faptul că există posibilitatea ca, pe baza acestui principiu, să se inventeze noi utilaje care folosesc puţină energie şi sunt ecologice. „Interacţiunea dintre materie şi lichid poate rezulta în schimbări structurale ale materialelor, care mai departe pot fi aplicate dispozitivelor de acţionare, senzorilor şi dispozitivelor flexibile”.

Savanţii au inventat cel mai rezistent şi uşor material de pe Pământ. Este de 10 ori mai puternic ca oţelul