Home » Stiinta » Savanţii au măsurat pentru prima dată fluctuaţiile gazului intergalactic, iar rezultate pot ajuta la rezolvarea unei mari enigme care are legătură cu formarea Universului

Autor: Alexandru Voiculescu 05.04.2017
O echipă de astronomi a efectuat o serie de măsurători asupra hidrogenului primordial folosind doi quasari rari, studiul fiind extrem de relevant pentru înţelegerea re-ionizării care a avut loc în Universul tânăr de acum 11 miliarde de ani.

Hidrogenul primordial este reminiscenţa Big Bang-ului şi are o densitate de doar un atom pe metru cub. Ceea ce este interesant este că la cea mai mare scară imaginabilă, acest material este aranjat într-o reţea de structuri în formă de filament, formând un fel de „pânză cosmică”, relatează Science Daily.

Acum, echipa de cercetători condusă de fizicianul Joseph Hennawi, de la UC Santa Barbara, a folosit unde la scară mică folosind doi quasari. Deşi regiunile studiate se găsesc la 11 miliarde de ani lumină distanţă, aceştia au fost capabili să măsoare variaţiile în structură la o scară de 100.000 de ori mai mică decât dimensiunea unei galaxii. Rezultatele au fost publicate în jurnalul Science.

Dificultatea cea mai mare şi probabil motivul pentru care un astfel de studiu nu a putut fi efectuat până acum constă în faptul că acest gaz intergalactic este atât de rarefiat încât nu emite lumină (care se poate observa). Prezenţa acestuia se poate observa doar indirect prin efectul asupra luminii absorbite care provine de la quasari.

Hennawi precizează că „un motiv pentru care fluctuaţiile la scară mică sunt atât de interesante este că acestea codifică informaţii despre temperatura gazului în pânza cosmică la doar câteva miliarde de ani după Big Bang”.

Astronomiii consideră că materia universului a trecut prin faze de tranziţie pe parcursul a miliarde de ani, care au dus la schimbări dramatice de temperatură. Cunoscute sub numele de re-ionizări cosmice, aceste tranziţii au avut loc atunci când razele ultraviolete ale tuturor stelelor şi quasarilor din univers au devenit atât de intense încât au putut scoate electronii din atomi în spaţiul intergalactic. Cum şi când re-ionizarea a avut loc este una dintre cele mai mari întrebări în domeniul cosmologiei, iar aceste noi măsurători oferă indicii importante care vor ajuta la reconstituirea acestei etape din istoria universului.

Astronomii au descoperit cel mai mare câmp magnetic din Univers