Home » Știință » Doi asteroizi din sistemul solar au primit nume româneşti

Doi asteroizi din sistemul solar au primit nume româneşti

Publicat: 12.05.2017
Doi asteroizi au primit numele preşedintelui Agenţiei Spaţiale Române (ROSA), dr. fizician Marius-Ioan Piso, şi a primului şi singurului cosmonaut român, Dumitru-Dorin Prunariu.

Noile nume de asteroizi — (10466) Marius-Ioan şi (10707) Prunariu — au fost anunţate în circulara publicată de către Uniunea Astronomică Internaţională în aprilie 2017. Propunerea numelor a venit din partea Institutului Astronomic al Academiei Române, informează un comunicat al ROSA.

Asteroidul (10466) Marius-Ioan a fost descoperit în 1981, pe 1 martie, având un diametru de 2.6 km, semiaxa mare de 2.332 unităţi astronomice (U.A.) şi o perioadă de revoluţie de 1301 zile. Asteroidul poate ajunge la o distanţă minimă de Pământ de 1.13 U.A.

Unitatea astronomică este o unitate de măsură a lungimii, egală cu distanţa aproximativă dintre Pământ şi Soare de 150 milioane km.

Credit foto: IAAR

Dr. fizician Marius-Ioan Piso este cel care a înfiinţat Agenţia Spaţială Română (ROSA) în 1991, iar în ianuarie 2011 a contribuit la  aderarea ţării la Agenţia Spaţială Europeană.

Marius-Ioan Piso este Preşedintele şi Directorul Executiv al Agenţiei Spaţiale Române (ROSA), precum şi membru al Consiliului Consultativ al Academiei Internaţionale de Astronautică IAA (din 2006), reprezentant naţional în Comitetul Ştiinţific NATO (din 2004) şi membru al bordului Grupului Consultativ pe Tehnologii Spaţiale din cadrul Organizaţiei pentru Cercetare şi Tehnologie din NATO (din 2005), reprezentant al României la Agenţia Spaţială Europeană (din 1998), printre altele.

Asteroidul (10707) Prunariu a fost descoperit în 24 octombrie 1981. Cu un diametru de 6.0 km şi semiaxa mare de 2.431 U.A., acest asteroid face o rotaţie în jurul Soarelui în 1385 de zile. Asteroidul poate ajunge la o distanţă minimă de Pământ de 0.87 U.A. Numele asteroidului este acum legat de primul şi singurul cosmonaut român care, la vârsta de 28 de ani, a zburat la bordul Soyuz 40 până la complexul orbital Salyut 6 într-o misiune cosmică ce a durat aproximativ 8 zile.

Credit foto: IAAR

Dumitru-Dorin Prunariu este Preşedinte Onorific al Agenţiei Spaţiale Române şi vicepreşedinte al Comitetului de Relaţii Internaţionale al Agenţiei Spaţiale Europene (ESA).

Agenţia Spaţială Română (ROSA) sprijină şi promovează la nivel naţional iniţiativa Ziua Asteroidului în calitate de partener oficial al campaniei globale. Lansarea oficială a evenimentului din acest an a avut loc pe data de 17 februarie 2017, la Luxemburg.

La nivelul ESA, România contribuie, prin intermediul ROA, la misiuni precum Proba-3, misiunea AIDA şi misiunea AIM în cadrul Programului Opţional „Space Situational Awareness”, concentrat pe detectarea şi manipularea asteroizilor potenţial periculoşi, precum şi supravegherea condiţiilor de meteorologie spaţială care ne pot afecta infrastructura terestră şi spaţială. De asemenea, România urmăreşte dezvoltarea unui radar cu capacitatea de a detecta obiecte de 1 cm, de la o distanţă de 500 km.

Când crede Elon Musk că vor începe testele pe oameni cu cipul cerebral Neuralink?
Joe Biden, dispus să se întâlnească cu Vladimir Putin pentru a pune capăt războiului
Un grup internațional de experți a votat pentru retragerea secundei bisecte până în 2035
Țara care a lansat primul vaccin împotriva malariei din lume
O fosilă rară a unei specii de leu american dispărute de 11.000 de ani, descoperită în fluviul Mississippi
Persoanele cu depresie prezintă o probabilitate mai scăzută de a avea copii
O specie pierdută de porumbel a fost văzută din nou după mai bine de 100 de ani
Ce dezvăluie ultima cină a primelor animale care au trăit pe Terra?
Dalai Lama, al 14-lea lider spiritual tibetan. „Oamenii trebuie iubiți si lucrurile folosite. Haosul lumii de astăzi este că iubim lucrurile și folosim oamenii”
Bacteria care descompune nicotina a fost găsită în stomacurile șoarecilor
Cum afectează consumul de alcool din timpul sarcinii dezvoltarea fătului?
Îndulcitorii artificiali distrug bacteriile rezistente la antibiotice
De ce copiii învață mai repede decât adulții?
Unul dintre cele mai luminoase obiecte de pe cer este un satelit. „Este exact ce nu-și doresc astronomii”