Home » Stiinta » A greşit Einstein? O forţă bizară care guvernează universul nostru poate fi găsită în centrul galaxiei noastre

Alexandru Voiculescu 06.01.2017
De la Einstein până acum, înţelegerea universului nostru s-a bazat pe patru forţe fundamentale, dar lacunele din teoria gravitaţiei sugerează că în natură există a cincea forţă. Cercetătorii au indicat prezenţa acestei forţe prin monitorizarea orbitelor stelelor din apropierea centrului galaxiei. Dacă aceste modele deviază de la modelul standard, atunci sunt implicate alte forţe decât cele cunoscute.

Cele patru forţe pe care se bazează înţelegerea noastră despre univers sunt forţa nucleară tare, forţa nucleară slabă, interacţiunea electromagnetică şi gravitaţia. Deşi primele trei sunt clare, gravitaţia reprezintă anumite particularităţi care nu au fost acoperite de teoria relativităţii generale a lui Einstein, scrie Daily Mail.

În deceniile recente, au existat discuţii cu privire la o a cincea forţă fundamentală a naturii, derivată din gravitaţie, care ar răsturna felul în care înţelegem universul.

Acum, cercetătorii au găsit o metodă de a testa dacă această a cincea forţă fundamentală există, şi a implicat monitorizarea stelelor din centrul galaxiei. De asemenea, cercetătorii au plecat de la ideea dovedită în urma deceniilor de observaţii că există mai multă gravitaţie decât ar putea fi generată de materia vizibilă. Până acum, savanţii au explicat această lacună prin existenţa materiei întunecate, a cărei existenţă nu a fost dovedită, dar care ar fi fost responsabilă pentru gravitaţia în plus.

Având în vedere lipsa dovezilor care să indice existenţa materiei întunecate, unii savanţi au propus ca gravitaţia să fie eliminată din lista scurtă a forţelor fundamentale. În schimb, alţii au propus existenţa unei a cincea forţe care ar umple lipsurile în înţelegerea noastră.

Aşadar, grupul de cercetători de la Universitatea California din Los Angeles şi-a propus să monitorizeze timp de 20 de ani traiectoriile orbitelor stelelor din centrul galaxiei pentru a ajunge la o conlcuzie definitivă în ceea ce priveşte gravitaţia şi posibila forţă fundamentală.

Andrea Ghez, unul dintre cercetători, a precizat că „simpla prezenţă a găurilor negre supermasive ne spune că teoriile noastre curente despre modul de funcţionare al universului sunt neadecvate pentru a înţelege găurile negre”.

„În centrul galaxiei noastre, acolo unde se află găurile negre supermasive, influenţa gravitaţiei este atât de mare încât semnele unei a cincea forţe fundamentale pot fi uşor de detectat”, a mai precizat cercetătoarea.

Echipa va folosi imaginile extrem de detaliate obţinute de Observatorul Keck din Hawaii. Dacă a cincea forţă influenţează stelele din apropierea centrului galaxiei, echipa va observa acest lucru prin devierea traiectoriei de la traiectoria prezisă cu ajutorul modelului standard al fizicii (fără cea de a cin cea forţă).

Ghez dezvăluie că „dacă gravitaţia are şi altceva la bază în afară de teoria relativităţii generale a lui Einstein, vom vedea mici variaţii în traiectoriile orbitelor stelelor”.

O nouă teorie a gravitaţiei revoluţionează: materia neagră nu există

De ce gravitaţia în spaţiu nu e la fel ca cea de pe Pământ?

Astronomii au descoperit o galaxie ce orbitează Calea Lactee