Home » Știință » Fenomen astronomic spectaculos: Planeta Saturn va fi vizibilă pe cerul României. Când şi cum o puteţi urmări

Publicat: 15.06.2017
Gigantul gazos va putea fi observat în 15 iunie datorită faptului că se află în opoziţie faţă de Soare şi, de asemenea, va fi la cel mai apropiat punct faţă de Pământ.

Planeta Saturn va putea fi observată în cea mai mare parte a nopţii, în constelaţia Ofiucus. În Bucureşti, va fi vizibilă între orele 21:57 şi 04:32 (15 – 16 iunie). La 21:57 se va ridica la 9 grade deasupra orizontului sud-estic şi va ajunge la cel mai înalt punct la ora 01:17, 23 de grade deasupra orizontului sudic. Va deveni inaccesibilă în jurul orei 04:32, atunci când va scădea sub 10 grade deasupra orizontului sud-vestic, scrie In the Sky.

Fiind la o distanţă de 9,56 de ori mai mare de Soare decât este Pământul, Saturn nu se va distinge de o stea fără ajutorul unui telescop.

Cu un telescop însă, apariţia va fi spectaculoasă datorită înclinării planetei. Inelele acesteia vor fi înclinate la 26 de grade faţă de punctul nostru de observaţie, ceea ce este aproape înclinarea maximă.

În următoarele săptămâni, Saturn va atinge cel mai înalt punct pe cer cu câte patru minute mai devreme în fiecare zi, astfel va rămâne vizibilă pe cerul serii pentru câteva luni.

Saturn este cea mai distantă planetă cunoscută anticilor. Aflată la o distanţă de 1 426 725 400 kilometri faţă de Soare, Saturn a fost observată prima dată de către Galileo Galilei, care şi-a îndreptat atenţia asupra sa timp de mai mulţi ani, descriind nişte forme ciudate în jurul acesteia. Abia în 1659, astronomul olandez Christiaan Huygens, cu ajutorul unui telescop mai bun decât cel folosit de Galilei, avansează teoria conform căreia Saturn este înconjurat de un inel subţire şi plat.

În 1675, astronomul de origine italiană Jean-Dominique Cassini descoperă o divizune între ceea ce astăzi este cunoscut sub numele de inelul A şi inelul B. Ruptura, care se întinde pe o distanţă de aproximativ 4 800 de kilometri, este cauzată de influenţa lunii Mimas.

Ca şi Jupiter, Saturn este alcătuit în mare parte din hidrogen şi heliu. Volumul său îl întrece de 755 de ori pe cel al Pământului. Vânturile în atmosfera superioară ajung până la 500 de metri pe secundă, în regiunea ecuatorială. Viteza acestora, combinată cu căldura emanată din interiorul planetei, sunt factorii resposabili de benzile colorate, vizibile din atmosferă. Se crede că nucleul planetei este alcătuit din rocă şi gheaţă.

În ultimii ani, de când sonda Cassini a explorat planeta Saturn, omenirea a acumulat multă cunoaştere despre planeta cu inele din partea exterioară a sistemului nostru solar. Astronomii cunosc de asemenea multe detalii despre sateliţii saturnieni, unde au descoperit că există elementele care pot alcătui viaţa. Găsiţi aici toate informaţiile la zi despre planeta Saturn!

Cassini a transmis primele imagini cu Saturn către Pământ

Anunţ important al NASA: Sateliţi ai lui Saturn şi Jupiter conţin toate condiţiile pentru dezvoltarea vieţii. Sonda Cassini a descoperit hidrogen pe Enceladus. S-a detectat abur şi pe Europa

Aşa sună Universul. Cassini a înregistrat, în PREMIERĂ, sunetul dintre Saturn şi inelele sale

Dr. Mihai Niculescu, Părintele Nutriției spune adevărul despre DIETE și SLĂBIT, în EXCLUSIVITATE, la „Altceva cu Adrian Artene”
Record mondial! Un nepalez a escaladat vârful Everest pentru a 30-a oară
Maimuțele urlătoare din Mexic cad moarte din copaci din cauza căldurii extreme
Se împlinesc 481 de ani de la moartea omului care ne-a învăţat că Pământul se învârte în jurul Soarelui
Unde vrea Marea Britanie să construiască următoarea mare centrală nucleară?
O nouă metodă de vindecare a leucemiei! Ce au descoperit cercetătorii elvețieni?
A fost deschisă o nouă anchetă în cazul morții actorului Matthew Perry
Un alpinist român a fost găsit mort pe Everest
Ce viitor are omenirea în Univers? „Abia vom face față unui zbor spre alte planete”
Cine a fost politicianul care i-a captivat pe români prin frumusețea sufletului: „N-a fost om care să bată la ușa lui fără să-și vadă durerea alinată”
O nouă „regulă a biologiei” ar putea explica mai bine evoluția și îmbătrânirea
Pielea bizară a unui dinozaur este o „bijuterie” de fosilă. Ce secrete ascunde?
De ce este „convins” Dumitru Prunariu că oamenii nu sunt singuri în Univers?
Vor trăi oamenii și pe alte planete? Dumitru Prunariu: „Se vor produce transformări în organismul uman”
Microsoft propune o funcție „Big Brother” care înregistrează tot ce facem pe computer
Costumul care reciclează transpirația, inspirat din Dune, a fost construit de un YouTuber
Test de cultură generală. Care este singura țară fără drapel dreptunghiular?