Home » Stiinta » FOTO. O furtună solară extrem de puternică a dus la un fenomen uimitor pe Marte: ”A aprins planeta precum un bec”

Cercetătorii de la Universitatea din Colorado şi de la ”Mars Atmosphere and Volatile Evolution” (MAVEN) din cadrul NASA au observat o explozie de energie pe suprafaţa lui Marte datorată unei furtuni solare extrem de puternice, creând o auroră care a acoperit întreaga planetă.

Acest fenomen a fost de 25 de ori mai luminos ca oricare altul observat pe suprafaţa Planetei Roşii, iar roverul Curiosity a înregistrat un nivel de radiaţii de două ori mai ridicat ca oricare altul înregistrat până acum, scrie Science Alert.

Conform lui Sonal Jain, cercetător la Universitatea din Colorado şi membru al echipei MAVEN, energia solară „a aprins Marte precum un bec”. Acesta a mai adăugat şi că „o auroră pe Marte poate acoperi întreaga planetă pentru că aceasta nu are un câmp magnetic puternic precum Terra, care este capabil să concentreze aurora în jurul regiunilor polare”.

Nivelul ridicat de radiaţii solare înregistrat de savanţi. Credit: Science Alert/NASA/Universitatea din Colorado

Sonda MAVEN a monitorizat interacţiunea vântului solar cu atmosfera marţiană din 2014, iar împreună cu datele culese de Curiosity din 2011 până astăzi, s-au obţinut informaţii vitale cu privire la condiţiile de pe Marte, cruciale pentru o posibilă colonie în viitorul omeniri. În acest sens, Don Hassler, un membru al echipei, a precizat că „dacă erai afară şi te plimbai pe Marte şi aflai că un astfel de eveniment este iminent, în mod sigur trebuia să te adăposteşti, aşa cum trebuie şi în cazul în care te afli afară din Staţia Spaţială Internaţională”. Savantul conchide că, „pentru a proteja astronauţii de pe Marte, va trebui să continuăm să furnizăm aceste informaţii”.

Mai mult decât atât, evenimentul a avut rolul de a oferi unele detalii în ceea ce priveşte interacţiunea unei planete cu o furtună solară puternică. Deşi pe Pământ suntem protejaţi de câmpul magnetic, savanţii se tem că o furtună solară extrem de puternică poate distruge echipamentele electronice şi de comunicaţii.

De asemenea, savanţii consideră că vânturile solare sunt responsabile de dezintegrarea atmosferei marţiene care a avut loc în urmă cu câteva miliarde de ani.

De ce omenirea nu va ajunge prea curând pe Marte? Acţiunile lui Elon Musk, criticate dur de către cercetătorul Mark McCaughrean: ”Nu este prezentat întotdeauna adevăratul scop”