Home » Știință » Un nou tip de ceas atomic cuantic ar putea dezvălui originea materiei întunecate

Publicat: 07.10.2017
Fizicienii au creat un ceas atomic cuantic care poate ajuge la un nivel fără precedent de acurateţe şi stabilitate. Tehnologia ar putea fi utilizată în nenumărate cercetări, inclusiv cele privind materia întunecată.

Cercetătorii din cadrul Universităţii din Colorado au creat un ceas atomic cuantic bazat pe un concept tridimensional. Conform Futurism, conceptul marchează prima utilizare cu succes a ”gazului cuantic” în acest scop.

Ceasul conţine atomi de scronţiu amplasaţi într-un cub, care pot ajunge la o densitate 1.000 de ori mai mare decât cea obţinută de ceasurile unidimensionale. Anterior, fiecare atom dintr-un ceas de acest tip era luat în considerare sub forma unei particule singulare, aşadar interacţiunea dintre atomi putea genera inexactităţi în cadrul măsurătorilor. ”Sistemul cuantic constituit din mai multe elemente,” utilizat în cadrul acestui proiect, aranjează atomii sub forma unui model, care forţează particulele să se evite una pe cealaltă.  Un tip de stare a materiei cunoscut cu denumirea de gaz perfect Fermi permite cuantificarea tuturor atomilor.

”Cel mai important potenţial al ceasului cu gaz cuantic 3D este reprezentat de abilitatea acestuia de intensificare a numărului atomilor, care poate duce la obţinerea unei stabilităţi importante. Astfel pătrundem într-o perioadă extrem de importantă a ingineriei cuantice,” a declarat fizicianul Jun Ye din cadrul National Institute of Standards and Technology (NIST). În timpul testelor de laborator, ceasul a înregistrat erori de 3,5 părţi în 1030.

Ceasurile atomice pot fi utilizate atât pentru cronometrare, cât şi pentru navigare. Însă aceeaşi tehnologie poate fi utilizată în diferite tipuri de cercetări, precum cele care implică observarea materiei întunecate.