Home » Stiinta » Astronomii au descoperit o planetă singuratică cu cea mai ciudată şi excentrică orbită. Poate oferi detalii fascinante cu privire la formarea sistemelor solare

Autor: Alexandru Voiculescu 11.24.2017
Astronomii au descoperit o exoplanetă care orbitează o stea gigantică veche într-o traiectorie extrem de ciudată. Descoperirea poate ajuta la o înţelegere mai bună a formării şi evoluţiei sistemelor solare.

Noua planetă, denumită HD76920b, este de patru ori mai mare ca Jupiter şi orbitează o stea mult mai mare ca Soarele. Sistemul compus din această stea şi planeta solitară se află la aproximativ 600 de ani lumină de Pământ, scrie ABC News.

„Multe planete pe care le găsim astăzi au de obicei orbite relativ circulare, dar orbita acesteia seamănă cu cea a unei comete”, a precizat coautorul studiului Jonti Horner, de la Universitatea Southern Quensland.

Planeta ajunge foarte aproape de suprafaţa stelei, după care se îndepărtează la o distanţă de aproape de două ori mai mare decât distanţa dintre Pământ şi Soare. „Aşadar, se deplasează pe o orbită extrem de alungită”, a adăugat Horner.

„Planeta va fi încălzită foarte repede, apoi răcită foarte repede şi tot aşa”, a menţionat cercetătorul.

Planetele cu orbită alungită au mai fost observate în trecut, dar acestea nu gravitau în jurul unei stele gigantice şi vechi, la sfârşitul vieţii. „Ceea ce este foarte interesant constă în ideea că sistemul solar ne poate spune ceva despre modul de formare al planetelor şi cum interacţionează unele cu altele”, a precizat Horner.

Un alt lucru de luat în considerare este că aceste planete cu orbite alungite apar întotdeauna singure în sistemul solar. Există mai multe ipoteze care încearcă să explice formarea acestora. Una constă în ideea că astfel de planete se formează într-un sistem cu mai multe stele, care eventual ar arunca restul planetelor de pe orbită. Alta se referă la ideea că aceste planete sunt stele eşuate – se formează în acelaşi mod ca stelele, dar nu sunt suficient de masive pentru a iniţia fuziunea. Ultima se referă la ideea că a existat cândva un dezechilibru în sistem, iar restul planetelor au fost aruncate în afară.

În cazul acesta nu există o altă stea decât cea veche, iar indiciile arată că excentricitatea planetei a avut loc cândva în trecutul apropiat.

Savanţii au descoperit o exoplanetă unică, cu ”nori de titan”, care poate schimba modul în care căutăm viaţa extraterestră