Home » Stiinta » Invenţia în premieră care poate duce la o nouă revoluţie în ştiinţă: un grup de cercetători a creat ceasul atomic portabil, iar aplicaţiile sale sunt nenumărate

Alexandru Voiculescu 02.14.2018
Ceasurile atomice sunt capabile de cele mai precise măsurători, dar pentru că sunt foarte complexe, utilizarea lor a fost posibilă doar în laboratoare. Până acum, când un grup de fizicieni germani de la Physikalisch-Technische Bundesanstal a creat un ceas atomic care foloseşte atomii de stronţiu pentru a măsura timpul cu o precizie uimitoare.

Tehnologia presupune monitorizarea oscilaţiilor regulate ale atomilor prinşi în lasere. În acest caz, atomii de stronţiu au fost răciţi la o temperatură puţin peste zero absolut şi a fost conţinută de pattern-ul de interferenţă a două impulsuri laser, care duc la oscilaţia extrem de regulată a atomului, scrie Science Alert.

Ceasul atomic/optic potrabil nou-creat nu este la fel de precis ca cel mai performant ceas atomic, care pierde o secundă la fiecare 15 miliarde de ani – timp mai mare decât vârsta Universului. Totuşi, este suficient de precis pentru a măsura schimbările de gravitaţie, aşa cum a descoperit echipa de savanţi.

Se ştie că gravitaţia influenţează materia, lumina şi, de asemenea, se ştie că influenţează şi timpul – acolo unde gravitaţia e mai puternică, timpul curge mai lent. Nu am putea măsura oscilaţiile cu instrumentele tradiţionale, dar ceasurile atomice sunt atât de precise încât înregistrează aceste diferenţe minuscule.

Domeniul se numeşte geodezie relativistă, efectul fiind prezis de teoria relativităţii generale a lui Albert Einstein.

Oscilaţiile gravitaţionale au fost măsurate de ceasurile atomice din laborator, dar un ceas atomic portabil ca acesta lărgeşte orizontul de posibilităţi, putând pe viitor să fie folosit în moduri mult mai flexibile, în spaţiu, la diferite altitudini pe orbita Pământului sau a altor planete şi, de asemenea, pot monitoriza schimbările de nivel ale apei, putând stabili un sistem de referinţă unificat.

Deşi cercetătorii recunosc că acurateţea ceasului atomic portabil este sub limita ceasurilor atomice convenţionale, studiul dovedeşte principiul, iar „ceasurile optice sunt considerate viitoarea generaţie a ceasurilor atomice – operând nu numai în laborator, dar şi în instrumente mobile de precizie”, a precizat Christian Lisdat, membru al echipei de cercetare.

Lucrarea a apărut în jurnalul Nature Physics.

Un nou tip de ceas atomic cuantic ar putea dezvălui originea materiei întunecate