Home » Stiinta » O descoperire surprinzătoare arată că până acum ne-am înşelat cu privire la galaxia noastră vecină, Andromeda

Alexandru Voiculescu 02.16.2018
O nouă tehnică ce măsoară masa galaxiilor a fost aplicată asupra celei mai apropiate galaxii, descoperindu-se că Andromeda are aproximativ aceeaşi dimensiune ca galaxia Calea Lactee şi nu de 2-3 ori mai mare decât se credea.

Acest lucru înseamnă că atunci când cele două galaxii se vor ciocni, peste 4 miliarde de ani, Calea Lactee nu va fi consumată de Andromeda, aşa cum sugerau modelele anterioare, scrie Science Alert.

Echipa de cercetători care a elaborat noua tehnică de măsurare a fost condusă de astrofizicianul Prajwal Kafle de la International Centre for Radio Astronomy Research şi de Francois Hammer de la Observatorul din Paris. S-au folosit „cele mai puternice sisteme computerizate din Franţa” pentru a analiza un terabyte de date.

Cercetătorii au descoperit că Andromeda are o masă de 800 de miliarde de ori mai mare ca Soarele (masa solară este de 800 de miliarde).

Este destul de dificil de măsurat masa propriei galaxii din interior, dar astronomii au reuşit acest lucru, ajungând la concluzia că are 800 – 1.200 de miliarde de mase solare.

Cele două galaxii se află la o distanţă de 2,5 milioane de ani lumină şi se apropie una de cealaltă. Galaxia noastră şi Andromeda sunt cele mai mari din ceea ce se numeşte Grupul Local, un grup de peste 30 de galaxii care se întinde pe 10 milioane de ani-lumină.

Noua măsurătoare a fost obţinută cu ajutorul unei tehnici care calculează viteza necesară pentru a scăpa de atracţia gravitaţională a unei galaxii. „Atunci când o rachetă este lansată în spaţiu, este aruncată cu o viteză de 11 km/s pentru a depăşi atracţia gravitaţională a Pământului”, a precizat Kafle. „Calea Lactee este de peste un trilion de ori mai masivă decât planeta noastră, astfel, pentru a scăpa de atracţia sa gravitaţională, trebuie să ne lansăm cu o viteză de 550 km/s”.

Cercetătorii au folosit mişcarea unei nebuloase planetare din galaxia Andromeda pentru a calcula viteza necesară de scăpare, ajungând, în urma calculelor, la o viteză de 470+/-40 de kilometri pe secundă. Calculele i-au făcut pe astronomi să considere că cele două galaxii au mase apropiate.

Rezultatele mai înseamnă şi că este nevoie de alte simulări pentru a vedea ce se va întâmpla atunci când cele două galaxii vor intra în coliziune.

Galaxia vecină Andromeda este mai „tânără” decât Pământul

Galaxia Andromeda, vecina Căii Lactee din care face parte şi sistemul nostru solar, s-a format în urma unei coliziuni uriaşe dintre două galaxii mai mici, în urmă cu aproximativ trei miliarde de ani, pe vremea când Terra exista deja, se mai arată în studiu.

Calcularea momentului în care a apărut această galaxie a fost o mare provocare pentru astrofizicieni, având în vedere diferenţele mari de vârste ale stelelor care o formează.

De aemenea, această analiză le-a permis să vadă în profunzime „mecanismele fizice implicate în formarea Andromedei şi să afle informaţii despre originea ei”.

Studii anterioare au demonstrat o diferenţă majoră între galaxia noastră şi Andromeda – considerate multă vreme gemene, au spus cercetătorii.

În Andromeda, unele stele orbitează haotic, în timp ce în Calea Lactee toate astrele se rotesc în jurul centrului galaxiei.

Potrivit noului studiu, în Andromeda stelele se mişcă haotic pentru că această galaxie este mai tânără.

Datele au arătat că, în urmă cu 7-10 miliarde de ani, două galaxii – una de patru ori mai mare decât cealaltă – s-au aflat pe o rută de coliziune.

Cercetătorii au simulat traiectoriile acestora şi au ajuns la concluzia că acestea au fuzionat în urmă cu 1,8 – 3 miliarde de ani, rezultând Andromeda.

Studiul va fi publicat în revista de specialitate Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Au fost descoperite molecule organice într-o galaxie pitică apropiată de Calea Lactee