Home » Stiinta » Proxima Centauri, cel mai apropiat sistem solar de noi, a avut o zi foarte proastă şi ridică un mare semn de întrebare

Autor: Alexandru Voiculescu 03.04.2018
Astronomii de la Carnegie Institution for Science, Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics şi University of Colorado Boulder au detectat o flacără stelară masivă - o explozie solară de radiaţii - de la cea mai apropiată stea de Soare, Proxima Centauri, care a avut loc în martie anul trecut. Descoperirea pune întrebări cu privire la habitabilitatea planetei Proxima b din acest sistem.

Cercetătorii au reanalizat recent observaţiile culese anul trecut de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), un telescop radio constituit din 66 de antene, scrie Science Daily.

La luminozitate maximă era de 10 ori mai luminoasă decât cele mai mari flăcări ale Soarelui la aceleaşi lungimi de undă. Flăcările/furtunile solare nu au fost studiate foarte bine la lungimile de undă detectate de ALMA, mai ales în jurul stelelor de tipul Proxima Centauri, pitice din clasa M.

„Martie 25, 2017 nu a fost o zi obişnuită pentru Proxima Centauri”, a precizat Meredith MacGregor, autorul principal al studiului.

Aceste fenomene apar când are loc o schimbare în câmpul magnetic al stelei care accelerează electronii la viteze apropiate de viteza luminii. Electronii interacţionează cu plasma, cauzând o erupţie care produce emisii pe toată lungimea spectrului electromagnetic.

Din acest motiv, „este posibil ca Proxima b să fi fost bombardată de radiaţie de energie ridicată în timpul acestei furtuni”, a explicat MacGregor. „Pe parcursul a miliarde de ani de când s-a format Proxima b, furtuni ca acestea ar fi evaporat orice atmosferă sau ocean şi a sterilizat suprafaţa, sugerând că habitabilitatea ar fi implicat mai mult decât să fii la distanţa potrivită de steaua gazdă”.

Veste proastă în demersul descoperirii vieţii extraterestre: NASA anunţă că cel mai apropiat sistem solar de noi nu poate susţine viaţa