Home » Stiinta » Cercetătorii au realizat o descoperire extrem de crucială în chimie: cum se creează ordinea din dezordine

Autor: Alexandru Voiculescu 05.26.2018
Chimiştii de la Brown University au elaborat o tehnică prin care identifică regiuni într-un sistem de cristal lichid unde ordinea moleculară începe să emeargă înainte ca sistemul să facă tranziţia completă de la starea dezordonată la cea ordonată.

Cristalele lichide trec printr-un tip bizar de schimbare. La o anumită temperatură, moleculele alungite ale lor trec de la o dezordine completă la un aranjament în care toate au mai mult sau mai puţin aceeaşi direcţie. Televizoarele LCD folosesc această schimbare de fază pentru a proiecta diferite culori în imaginile mişcătoare, scrie Science Daily.

De mai mulţi ani totuşi, experimentele au indicat existenţa unei alte faze de cristal lichid – una intermediară între fazele dezordonată şi ordonată, unde ordinea începe să apară în pachete mici pe măsură ce sistemul se apropie de temperatura de tranziţie. Acum, chimiştii au elaborat un model teoretic pentru detectarea acelei faze intermediare şi pentru înţelegerea mecanismului acesteia.

„Am venit cu un fel de instrument de măsurătoare pentru a vedea dacă sistemul este în acea stare. Putem şti la ce să ne uităm în termeni moleculari pentru a afla dacă această fază este prezentă”, a precizat Richard Stratt, profesor de chimie şi unul dintre autorii studiului de la Brown University.

Lucrarea, publicată în Journal of Chemical Physics, poate oferi detali nu numai despre cristalele lichide ci şi despre mişcare moleculară în alte părţi ale naturii – fenomene precum încâlcirea proteinelor implicate în boala Alzheimer.

Pentru studiu, cercetătorii au folosit simulările computerizate ale schimbărilor de faze într-un cristal lichid simplificat care includea doar câteva sute de molecule. Au folosit o metodă care poate descrie sisteme complexe sau haotice. Au arătat că teoria este bună atât pentru descrierea sistemelor în faza dezordonată, cât şi în faza ordonată.

Savanţii au descoperit o nouă fază a materiei: cristalele de timp