Home » Stiinta » Astronomii au observat pentru prima dată ”cina” unei găuri negre alcătuite dintr-o stea care s-a aventurat prea aproape de monstrul cosmic

Autor: Alexandru Voiculescu 06.17.2018
Pentru prima dată, cercetătorii au putut observa în mod direct formarea şi expansiunea unui jet de material evacuat atunci când gravitaţia puternică a găurii negre supermasive distruge o stea care s-a aventurat prea aproape de obiectul masiv.

Savanţii au înregistrat evenimentul, numit şi eveniment de perturbare mareică, cu ajutorul telescoapelor radio şi prin infraroşu, într-o pereche de galaxii aflate în coliziune numită Arp 299, aflată la 150 de milioane de ani lumină de Terra. În miezul acestei galaxii, se află o gaură neagră de 20 de milioane de ori mai masivă decât Soarele şi care a devorat o stea cu masa de două ori mai mare decât steaua Sistemului nostru Solar, scrie Phys.

Întâlnirea violentă a declanşat un şir de evenimente care a scos la iveală detalii importante despre acest eveniment.

„Până acum, nu am putut să observăm direct formarea şi evoluţia unui jet care provine din unul dintre aceste evenimente”, a precizat Miguel Perez-Torres, unul dintre autorii studiului de la Institutul Astrofizic al Andaluziei din Granada, Spania.

Primele indicii au venit pe 30 ianuarie 2005, atunci când astronomii care foloseau datele adunate de Telescopul William Herschel, din Insulele Canare, au descoperit o explozie de emisii în infraroşu care provenea din nucleul uneia dintre galaxiile aflate în coliziune. Pe 17 iulie 2005, VLBA a scos la iveală o nouă sursă de emisii radio provenind din acelaşi loc.

„În timp, noul obiect a rămas luminos în lungimile de undă infraroşii şi radio, dar nu în lungimile de undă ale luminii normale şi ale razelor X”, a preciat Seppo Mattila de la Universitatea Turku din Finlanda.

Materialul se mişca cu un sfert din viteza luminii

În ultimul deceniu, s-a observat că sursa de emisie s-a extins într-o singură direcţie, aşa cum se aştepta de la un jet. Măsurătorile asupra expansiunii au conchis că materialul se mişca cu un sfert din viteza luminii.

De asemenea, cercetătorii susţin că un astfel de eveniment ar fi mai des decât se consideră în mod normal, dar observaţiile în lumină normală sunt aproape imposibile, întrucât gazul şi praful interstelar absoarbe aceste lungimi de undă.

„Pentru că praful absoarbe orice lumină vizibilă, acest eveniment de perturbare mareică poate fi doar vârful aisbergului a ceea ce până acum a fost o populaţie ascunsă”, a precizat Mattila. „Prin observarea acestor evenimente cu telescoapele radio şi cu infraroşii, putem fi capabili să descoperim mai multe şi să aflăm lucruri noi despre fenomen”.

O gaură neagră uriaşă a fost descoperită în mijlocul Căii Lactee. Este de 100 de mii de ori mai mare decât Soarele

Astronomii au detectat o gaură neagră monstruoasă care consumă stele într-un ritm şocant de rapid

Astronomii au găsit cea mai îndepărtată gaură neagră supermasivă ce poate crea o imagine mai clară a începutului Universului

Ce se întâmplă dacă eşti atras într-o gaură neagră?