Home » Stiinta » Cercetătorii au găsit ultima materie normală din Univers care lipsea

Cercetătorii au găsit ultima materie normală din Univers care lipsea

Autor: Alexandru Voiculescu 06.25.2018
O echipă internaţională de cercetători a ajutat la descoperirea ultimului rezervor de materie obişnuită din Univers, găsită sub formă de barioni, particule componente ale atomului.

Materia obişnuită, sau barionii, alcătuiesc toate obiectele fizice din existenţă, de la stele la găuri negre. Până acum însă, astrofizicienii au putut localiza doar două treimi din materia pe care teoriile o indicau că ar fi fost creată de Big Bang, scrie Phys.

În noul studiu, echipa de cercetători a găsit materia lipsă în spaţiul dintre galaxii. Materia pierdută există ca filamente de gaz de oxigen la temperaturi de circa un milion de grade Celsius.

Descoperirea este un pas important pentru astrofizică. „Acesta este un pilon cheie în testarea teoriei Big Bangului: cunoaşterea cantităţii de barioni ai hidrogenului şi heliului şi a restului de elemente din tabelul periodic”, a precizat Michael Shull, unul dintre co-autorii studiului.

Studiul, cara a apărut recent în revista Nature, a fost condus de Fabrizio Nicastro de la Istituto Nazionale di Astrofisica (INAF) din Italia şi de la Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics.

Pentru a căuta atomii lipsă în regiunea dintre galaxii, echipa de astrofizicieni a analizat un quasar numit 1ES 1553 – o gaură neagră în centrul unei galaxii care consumă şi emană cantităţi imense de gaz. „Este practic un far extrem de strălucitor în spaţiu”, a adăugat Shull.

Savanţii pot avea multe informaţii prin înregistrarea modului în care radiaţia de la un quasar trece prin spaţiu, precum un marinar care vede farul de pe coastă prin ceaţă. Astfel, cercetătorii au găsit semnele unui tip de gaz de oxigen ionizat care se găseşte între quasar şi sistemul nostru solar. „Am găsit barionii lipsă”, a precizat Shull. Astrofizicianul este de părere că galaxiile şi quasarii emit acest gaz în spaţiu timp de miliarde de ani. Shull a adăugat că alte echipe de cercetători trebuie să confirme descoperirile prin analizarea quasarilor şi mai luminoşi decât 1ES 1553.

Descoperirea care poate rescrie ceea ce ştim despre materie: două echipe de cercetători au descoperit, independent una de cealaltă, o nouă particulă subatomică

Ce s-ar întâmpla dacă ai deveni materie întunecată?

Calea Lactee a devorat 11 galaxii. Descoperirea ar putea oferi detalii despre existenţa materiei întunecate