Home » Stiinta » Savanţii combină tehnologii pentru a vedea retina într-un detaliu fără precedent

Autor: Alexandru Voiculescu 11.18.2018
Prin combinarea a două tehnici de imagistică - optică adaptativă şi angiografie - cercetătorii de la National Eye Institute (NEI) din Statele Unite pot vedea neuroni vii, celule epiteliale şi vase de sânge din retina ochiului cu un nivel de detaliu care promite transformarea detecţiei şi tratamentului bolilor precum degenerarea maculară, o cauză principală a orbirii la bătrâni.

Cercetătorii americani au publicat recent un articol în Communication Biology unde descriu pe larg noua metodă.

„Pentru studierea bolilor, nu există înlocuitor pentru observarea în timp real a interacţiunii dintre celulele vii. Totuşi, tehnologiile convenţionale sunt limitate în capacitatea lor de a prezenta un astfel de detaliu”, a precizat autorul principal al studiului, Johnny Tam.

De obicei, bolile se studiază cu ajutorul biopsiilor (mostrele de ţesut extras) şi a ţesutului postmortem, dar sunt mai puţin potrivite pentru observarea schimbărilor subtile care au loc pe măsură ce o boală progresează odată cu trecerea timpului, scrie Medical Xpress.

Tam şi echipa sa au apelat la optica adaptativă pentru a elimina distorsiunile care apar în urma trecerii luminii prin ochi. Tehnica îmbunătăţeşte rezoluţia sistemelor optice prin utilizarea oglinzilor deformabile şi a algoritmilor pentru a corecta distorsiunile luminii. Tehnica este utilizată la scară largă în telescoapele spaţiale pentru a corecta distorsiunile luminii care trece prin atmosferă şi este utilizată în oftalmologie din mijlocul anilor ’90.

Cercetătorii NEI au combinat optica adaptativă cu angiografia, o tehnica folosită în clinicile oftalmologice care foloseşte un colorant injectabil şi camere pentru a scoate în evidenţă structurile vaselor de sânge şi mişcarea fluidului în aceste structuri.

Într-un studiu observaţional care a inclus 23 de persoane sănătoase, cercetătorii au descoperit că abordarea care foloseşte ambele tehnologii le-a permis să vadă pentru prima dacă o unitate complexă de celule şi ţesuturi care interacţionează în cea mai externă regiune a retinei. Unitatea include fotoreceptori de detectare a luminii, celule epiteliale care hrănesc fotoreceptorii şi vase de sânge care alimentează partea externă a retinei.

Mai multe boli, precum degenerarea maculară, Alzheimer sau ateroscleroza (întărirea şi îngustarea arterelor), afectează regiunea externă a retinei. Capacitatea de a observa ţesuturile şi celulele vii din retină poate arunca o nouă lumină asupra acestor condiţii şi pot ajuta doctorii să identifice primele semne de boală înainte ca o persoană să aibă simptome.

Retina creată din celule stem, primul pas spre ochiul creat în laborator