Prima pagină Stiinta

Revoluţie în industria avioanelor. Un nou tip de propulsie a fost testat cu succes - VIDEO

Alexandru Voiculescu | 11.24.2018 | ● Vizualizări: 2373

Chiar de la primul zbor cu avionul acum peste 100 de ani, orice aparat a avut părţi mobile precum propulsoare, elice şi altele, care sunt alimentate de combustibil sau baterii. Acum, inginerii de la MIT au construit şi au testat primul avion fără părţi mobile. În loc de un sistem de propulsie convenţional, avionul este alimentat de „vântul ionic”, un curent de ioni silenţios dar puternic generat de aparat.

Spre deosebire de avioanelele tradiţionale, acesta nu foloseşte combustibili fosili pentru a zbura, iar spre deosebire de drone, noul model este complet silenţios, scrie Tech Xplore.

„Este primul zbor al unui avion fără părţi mobile în sistemul de propulsie”, a precizat Steven Barrett, profesor la MIT. „Acesta poate deschide drumuri neexplorate pentru crearea unor avioane mai silenţioase, mai simple din punct de vedere mecanic şi care nu au emisii de combustie”, a adăugat cercetătorul.

Barrett se aşteaptă ca în viitorul apropiat, astfel de sisteme pot fi folosite pentru construirea unor drone mai silenţioase. Mai departe, sugerează că propulsia cu ioni alături de sistemele convenţionale de propulsie vor duce la crearea unor avioane mai eficiente.



Barrett şi echipa sa de la MIT au publicat rezultatele în jurnalul Nature.

Vântul ionic mai este cunoscut şi ca propulsia electroaerodinamică, un principiu care a fost prima dată elaborat în anii '20 şi descrie un „vânt” care poate fi produs atunci când un curent trece printre un electrod subţire şi unul gros. Dacă este aplicat suficient voltaj, aerul dintre electrozi pot produce suficientă propulsie pentru avioanele mici.

Prototipul, care în principiu este un monoplan, cântăreşte circa 2 kilograme şi are anvergura aripii de 5 metri. Are fire subţiri dispuse orizontal de-a lungul aripii, în partea anterioară. Aceste fire joacă rolul de electrozi încărcaţi pozitiv, în timp ce firele mai groase, aranjate similar, încărcate negativ, se află în partea posterioară a aripii.

Fuselajul avionului are baterii de litiu care furnizează electricitate la 40.000 de volţi.

Odată ce firele primesc energie, acestea acţionează prin atragerea şi îndepărtarea electronilor din moleculele din aerul înconjurător, precum un magnet gigant care atrage componentele din fier. Moleculele de aer care rămân sunt ionizate (rămân fără electroni) fiind atrase de electrozii încărcaţi negativ din spatele avionului. Mai simplu spus, electrodul pozitiv ia electronii moleculelor, iar acestea la rândul lor, pentru a compensa lipsa, sunt atrase de electrodul negativ, care are un surplus de electroni.

Mişcarea în masă duce la un curent de aer din faţă spre spatele aripii, care propulsează aparatul. „A fost cel mai simplu avion pe care îl puteam proiecta pentru a demonstra conceptul”, a precizat Barrett. 

Vă recomandăm să citiţi şi următoarele articole:

Japonezii vor pedala 120 de km pentru a stabili un nou record cu avionul cu propulsie umană (VIDEO)

SUA vor să creeze un avion hipersonic - VIDEO

Fizicienii se apropie de oferirea unei explicaţii a sistemului de propulsie EmDrive al NASA care poate face posibilă călătoria în afara Sistemului Solar

Un electrician român a inventat sistemul de propulsie pentru maşini care întrece orice obstacol