Home » Stiinta » Astronomii fac o descoperire crucială în ceea ce priveşte materia întunecată

Astronomii fac o descoperire crucială în ceea ce priveşte materia întunecată

Autor: Alexandru Voiculescu 12.14.2018
Astronomii fac o descoperire crucială în ceea ce priveşte materia întunecată
Într-o descoperire publicată pe 12 decembrie în Astrophysical Journal, astronomii de la University of Texas din Austin au relatat că au dat peste o galaxie extraordinară care poate confirma o teorie contestată recent cu privire la materia întunecată.

Materia întunecată este materia care nu emite sau reflectă lumină, dar care este detectabilă prin influenţa gravitaţională pe care o are asupra alte materii. A fost descoperită prima dată în anii ’70 în studiile galaxiilor spiralate, ale căror regiuni externe se rotesc prea rapid pentru a fi doar rezultatul stelelor şi gazelor vizibile în acele regiuni. Astronomii au ajuns la concluzia că trebuie să fie mai mult material nevăzut. Observaţiile galaxiilor în deceniile care au urmat au scos la iveală că aproape toate galaxiile conţin cantităţi uriaşe de „materie întunecată” şi că, de fapt, există de cinci ori mai multă materie întunecată decât materie normală, scrie Phys.

Totuşi, studiile recente au indicat că unele galaxii nu urmează acelaşi tipar, neavând o abundenţă în materie întunecată. Aceste studii arată câteva galaxii de acum 10 miliarde de ani care nu conţin cantitatea aşteptată de astfel de materie, ceea ce poate însemna că galaxiile au acumulat în timp materie întunecată. Dacă acesta este cazul, atunci ar contesta înţelegerea fundamentală a modului de formare al galaxiilor.

Acum, studentul absolvent Patrick Drew şi profesoara Caitlin Casey au găsit o galaxie foarte îndepărtată care pare bogată în materie întunecată, aşa cum s-ar fi aşteptat conform teoriei. Întrucât galaxia se află la 9 miliarde de ani lumină, ne spune că unele galaxii conţin deja materie întunecată în trecutul îndepărtat.

Echipa a studiat galaxia DSFG850.95 cu ajutorul datelor culese de Keck Telescope din Hawaii, cu care au măsurat viteza rotaţiei galaxiei din centrul galaxiei până la margine. „Curba de rotaţie” ajută astronomii să determine cantitatea de materie întunecată din galaxie, care este cea prezisă de modelele curente.

Ce s-ar întâmpla dacă ai deveni materie întunecată?

Cercetătorii au adus ”echilibrul în Univers”: o nouă teorie poate explica 95% din cosmosul ”care lipseşte”