Home » Stiinta » Combinaţia letală: un cocktail de substanţe opreşte alimentarea celulelor canceroase

Autor: Alexandru Voiculescu 12.15.2018
Un medicament folosit la scară largă pentru diabetici combinat cu un medicament antihipertensiv inhibă creşterea tumorilor. Aceasta a fost descoperirea realizată de o echipă de cercetători de la Biozentrum din cadrul Universităţii Basel din Elveţia acum doi ani. În studiul recent care a urmat, publicat în Cell Reports, savanţii susţin că acest cocktail de medicamente duce la moartea celulelor canceroase prin blocarea sursei de energie.

Metformina, medicamentul antidiabet nu doar reduce cantitatea de zahăr din sânge, dar are şi un efect anticancer. Totuşi, dozele de metformină folosite în tratarea diabetului sunt prea mici pentru a inhiba dezvoltarea cancerului. Studiul anterior a arătat că sirosingopina, un medicament antihipertensiv îmbunătăţeşte eficienţa metforminei împotriva cancerului, scrie Medical Xpress.

În noul studiu, savanţii de la Biozentrum şi Basilea Pharmaceutica International Ltd au descoperit mecanismele fenomenului: combinarea celor două medicamente opreşte o etapă critică în producerea de energie, ducând astfel la o lipsă de energie, care într-un final omoară celulele canceroase.

Aceste celule consumă multă energie din cauza necesităţilor metabolice şi a creşterii rapide. Un factor limitator îl reprezintă molecula NAD+, care reprezintă cheia pentru conversia nutrienţilor în energie. „Pentru a ţine funcţională maşinăria generatoare de energie, NAD+ trebuie să fie generată în mod contuinuu de la NADH”, a explicat Don Benjamin, primul autor al studiului. „În mod interesant, atât metformina cât şi sironsingopina previn regenerarea moleculelor NAD+, dar în două moduri diferite”, adaugă acesta.

Multe celule canceroase îşi schimbă metabolismul spre glicoliză, ceea ce înseamnă că generează energie prin descompunerea glucozei în lactat. Întrucât acumularea lactatului duce la un blocaj în glicoliză, celulele canceroase elimină lactatul prin exportarea lui din celulă prin anumiţi transportatori. „Am descoperit acum că sironsigopina blochează în mod eficient cei mai importanţi transportatori doi de lactate, inhibând astfel exportul lactatului”, a precizat Benjamin. „Concentraţiile intracelulare ridicate în lactat, previn reciclarea moleculei NADH în NAD+”.

Pentru că metformina blochează a doua dintre cele două căi celulare pentru regenerarea NAD+, combinarea celor două medicamente rezultă în pierderea completă a capacităţii de regenerare a NAD+. Astfel, fără această moleculă, celulele canceroase nu mai au energie.

De ce nu a fost identificat un tratament pentru cancer până în prezent?

Factorii care provoacă apariţia cancerului la copii şi modul în care poate fi depistată boala