Home » Stiinta » Conform unui studiu de amploare, opioidele nu sunt de mare ajutor pentru durerea cronică

Autor: Alexandru Voiculescu 12.29.2018
Alături de riscul medicamentelor cu opioide cu privire la dependenţă şi supradoză, o meta-analiză arată că acestea au beneficii extrem de mici împotriva durerii cronice, comparative cu alte tipuri de analgezice.

Cercetătorii au aflat că pentru oamenii cu durere cronică care nu este cauzată de cancer, medicamentele pe bază de opioide sunt asociate doar cu mici îmbunătăţiri în diminuarea durerii, funcţiile fizice şi calitatea somnului, scrie Live Science.

Mai mult, medicamentele cu opioide au efecte similare în uşurarea durerii cu tratamentele fără opioide, precum medicamentele antiinflamatoare nesteroidiene.

„Rezultatele noastre susţin ideea că opioidele nu trebuie să fie prima alegere pentru terapia împotriva durerii cronice care nu este provocată de cancer”, a precizat Jason Busse, conducătorul acestui studiu, profesor asociat şi cercetător la Michael G. DeGroote Institute for Pain Research and Care din cadrul McMaster University din Canada.

Studiul a fost publicat pe 18 decembrie în jurnalul JAMA. În cadrul acestuia, cercetătorii au analizat informaţii de la 96 de studii clinice anterioare cu privire la administrarea medicamentelor pe bază de opioide pentru tratarea durerii cronice; care au inclus în total mai mult de 26.000 de oameni. S-a constat că faţă de un placebo, 12% mai mulţi pacienţi trataţi cu opioide au avut uşurări ale durerii, 8% au avut împunătăţiri în funcţii fizice şi 6% au avut un somn mai bun. „Acestea sunt efecte foarte modeste”, a adăugat Busse. Opioidele nu au fost asociate cu îmbunătăţiri în funcţiile sociale şi emoţionale, a mai găsit noul studiu.

De asemenea, orice beneficiu al acestui tip de medicament a dispărut odată cu timpul şi cu administrările regulate. În realitate, doctorii cresc doza medicamentelor pe bază de opioide atunci când efectul dispare. „Având în vedere riscul mare, tratamentul cu opioide nu ar trebui să mai continue fără dovezi clare ale siguranţei”, au scris Michael Ashburn şi Lee Fleisher de la Department of Anesthesiology and Critical Care din cadrul University of Pennsylvania în editorialul care a însoţit studiul.

Studiul a mai analizat şi informaţiile de la 9 teste clinice care au implicat mai mult de 1.400 de oameni care comparau medicamentele opioide cu analgezicele antiinflamatoare nesteroidiene. Rezultatele au arătat că medicamentele cu opioide au avut aproximativ aceleaşi efecte cu antiinflamatoarele nesteroidiene, demonstrând, cu alte cuvinte, că ultimele par să lucreze la fel de bine şi fără să aibă opioide în compoziţie.

Saliva umană conţine un analgezic de şase ori mai puternic decât morfina