Home » Stiinta » Japonia a tras cu un glonţ spaţial într-un asteroid fals, în numele ştiinţei. Astăzi va ”împuşca” unul real

Autor: Oana Bujor 02.21.2019
Agenţia aerospaţială a Japoniei, Jaxa, a creat în luna decembrie, pe Pământ, o replică a asteroidului Ryugu. Roca a fost apoi amplasată într-o încăpere de vid şi au utilizat o copie a sondei Hayabusa2 pentru a trage un glonţ către asteroid.

Testul a avut la bază două mari îngrijorări. Echipa a dorit să fie sigură că replica instrumentelor încă este funcţională după ce a stat în depozit de la momentul lansării sondei reale, în decembrie 2014. Testul a mai avut la bază şi o descoperire recentă realizată de Hayabusa2 – ce se află momentan pe suprafaţa asteroidului – privind existenţa pietrişului pe suprafaţa rocii spaţiale.

Anterior lansării, JAXA se aştepta ca suprafaţa lui Ryugu să fie acoperită de un praf fin, scrie Space. Aşadar, pentru a rezolva aceste preocupări, JAXA a utilizat o copie exactă a instrumentelor de la bordul sondei. De asemenea, specialiştii au realizat o copie a suprafeţei cu pietriş de pe asteroid şi a compoziţiei chimice regăsite în astfel de roci. Cercetătorii au amplasat întregul aparat într-o cameră de vid pentru a imita mai bine condiţiile din jurul asteroidului.

Mecanismul-glonţ al sondei a reuşit să penetreze replica asteroidului şi să producă probele necesare pentru a fi prelevat de către sondă. Specialiştii se aşteaptă ca, în lipsa totală a gravitaţiei, mecanismul real al sondei să funcţioneze mult mai bine.

Manevra reală a fost programată de JAXA pentru 21 februarie la 6 p.m. EST (22 februare la 01:00, ora României). Atunci, Hayabusa2 va trage în asteroid cu gloanţe metalice pentru a provoca apariţia de praf şi particule la suprafaţa acestuia. Ulterior, aceste materiale vor fi colectate de braţul robotic al vehiculului.

Scopul misiunii este de a detecta modalităţile prin care Pământul să fie apărat de asteroizii potenţial periculoşi, dar şi dacă aceste corpuri spaţiale pot fi o resursă de metale şi elemente valoroase.

Descoperit în 1999, asteroidul Ryugu se roteşte într-o manieră care îi surpinde pe specialiştii japonezi.

Astronomii au reuşit să observe un asteroid albastru, de aproape

Va reuşi NASA să devieze un asteroid?

Timp de 30 de ani a folosit un meteorit de 100.000 de dolari pe post de opritor de uşă