Home » Știință » Savanţii au găsit sursa metanului de pe Marte într-o descoperire ce poate indica prezenţa vieţii pe planeta vecină

Publicat: 04.04.2019
Misterul metanului de pe Marte poate fi în sfârşit dezlegat, după ce savanţii au confirmat pe 1 aprilie prezenţa gazului pe Planeta Roşie şi originea lui.

Chiar şi după 15 ani de la prima detectare a urmelor de metan din atmosfera marţiană, dezbaterile cu privire la acurateţea măsurătorilor nu au încetat. Miza este mare, întrucât metanul de pe Terra este în mare parte produs de forme de viaţă simple, scrie Phys.

Pentru că CH4 în stare gazoasă se risipeşte relativ rapid – în circa 12 ani pe Terra – şi din cauza dificultăţii observării atmosferei marţiene, mulţi savanţi au pus la îndoială exactitatea rezultatelor anterioare care se bazau pe un singur set de date. Acum, o echipă internaţională de experţi a comparat observaţiile de la două surse diferite, luate la doar o zi distanţă în 2013, pentru a găsi dovezi independente ale existenţei metanului pe planeta vecină.

De asemenea, au condus două experimente în paralel pentru a determina cea mai probabilă sursă de metan pe Marte: un strat de gheaţă la est de Craterul Gale, care este considerat un lac secat.

„Două linii de investigare complet independente una de cealaltă au dus la descoperirea aceleiaşi surse pentru metan”, a precizat Marco Giuranna, de la Institutul Naţional de Astrofizică din Roma, Italia.

Sonda Mars Express a ESA a detectat gazul în atmosfera de deasupra craterului pe 16 iunie 2013. Prezenţa metanului în proximitatea acestei formaţiuni a fost confirmată de analizele luate cu 24 de ore mai devreme de roverul Curiosity al NASA.

„Metanul este important pentru că ar putea fi un indicator al vieţii microbiene. Dar viaţa nu este necesară pentru explicarea prezenţei lui CH4, pentru că molecula poate fi produsă şi de procese abiotice”, a mai spus Giuranna.

„Chiar dacă nu ar fi un indiciu direct al existenţei vieţii, metanul poate adăuga la habitabilitatea condiţiilor marţiene, întrucât anumite tipuri de microbi pot folosi metanul ca sursă de carbon şi energie”, a adăugat savantul.

O nouă speranţă pentru viaţa de pe Marte. A fost descoperită bacteria ce este rezistentă la chimicalele găsite pe Planeta Roşie