Home » Stiinta » Succes pentru sonda spaţială Hayabusa-2 în cea mai riscantă misiune în spaţiu de până acum. A lansat un dispozitiv exploziv pe asteroidul Ryugu

04.06.2019
Sonda spaţială japoneză Hayabusa-2 a lansat cu succes, vineri, un dispozitiv exploziv pe asteroidul Ryugu - aflat la aproximativ 300 de milioane de kilometri distanţă de Terra -, pe care urmează să caute indicii despre originea formelor de viaţă de pe Pământ, precum şi despre sistemul nostru solar, potrivit Mediafax.

Sonda spaţială japoneză Hayabusa-2 a lansat cu succes, vineri, un dispozitiv exploziv pe asteroidul Ryugu – aflat la aproximativ 300 de milioane de kilometri distanţă de Terra -, pe care urmează să caute indicii despre originea formelor de viaţă de pe Pământ, precum şi despre sistemul nostru solar.

Misiunea, considerată cea mai riscantă până în prezent, a constat în lansarea – de la o distanţă de numai 500 de metri – unui dispozitiv exploziv la suprafaţa asteroidului, pentru a genera un crater, din care ulterior să se colecteze mostre, potrivit The Guardian.

Dispozitivul a fost programat să explodeze la 40 de minute după impactul cu solul asteroidului, iar sonda a fost între timp mutată din zonă pentru a se evita deteriorarea ei.

Specialiştii de la Agenţia spaţială japoneză au confirmat impactul dispozitivului cu solul cu ajutorul imaginilor surprinse de o cameră video. Aceştia au spus că se aşteaptă ca acest crater să aibă un diametru de aproximativ zece metri dacă suprafaţa este nisipoasă sau de circa trei metri dacă este stâncoasă.

Sonda spaţială se va întoarce la poziţia sa iniţială de pe orbita asteroidului după două săptămâni.

În februarie, Hayabusa-2 a atins pentru scurt timp suprafaţa asteroidului Ryugu (palatul dragonului, în japoneză), a lansat un proiectil ce a provocat un nor de praf, din care a colectat mostre, şi apoi s-a întors la poziţia iniţială de pe orbita acestuia. Proiectilul a fost primul dintre cele trei programate să fie lansate în timpul acestei misiuni.

Se crede că asteroidul conţine cantităţi relativ mari de materie organică şi apă vechi de aproximativ 4,6 miliarde de ani, de la începuturile sistemului nostru solar. Aceste mostre ar putea oferi răspunsuri la întrebări fundamentale privind Universul, inclusiv dacă elemente extraterestre au ajutat la apariţia vieţii pe Pământ.

Sonda spaţială Hayabusa-2, lansată de Agenţia spaţială japoneză în decembrie 2014, trebuia să se plaseze pe Ryugu (denumit iniţial 1999 JU3), un asteroid primitiv cu o formă aproape sferică şi un diametru de mai puţin de 1 kilometru, anul trecut. Specialiştii au amânat întâlnirea dintre cele două pentru că suprafaţa asteroidului era mai denivelată decât se aşteptau.

Revenirea pe Terra a sondei este programată pentru sfârşitul anului 2020.

Sonda Hayabusa-2, de mărimea unui frigider mai mare şi care a costat 270 de milioane de dolari, monitorizează suprafaţa asteroidului cu ajutorul unei camere video şi al unui sistem de senzori foarte performant, dar a trimis şi două mini-rovere Minerva-II, precum şi un robot franco-german Mascot pentru analize suplimentare la suprafaţa corpului spaţial.

WhatsApp introduce noi funcții. Cum vor fi protejați utilizatorii aplicației de fake news