Home » Știință » Succes pentru sonda spaţială Hayabusa-2 în cea mai riscantă misiune în spaţiu de până acum. A lansat un dispozitiv exploziv pe asteroidul Ryugu

Credit foto: Jaxa
Publicat: 06.04.2019
Sonda spaţială japoneză Hayabusa-2 a lansat cu succes, vineri, un dispozitiv exploziv pe asteroidul Ryugu - aflat la aproximativ 300 de milioane de kilometri distanţă de Terra -, pe care urmează să caute indicii despre originea formelor de viaţă de pe Pământ, precum şi despre sistemul nostru solar, potrivit Mediafax.

Sonda spaţială japoneză Hayabusa-2 a lansat cu succes, vineri, un dispozitiv exploziv pe asteroidul Ryugu – aflat la aproximativ 300 de milioane de kilometri distanţă de Terra -, pe care urmează să caute indicii despre originea formelor de viaţă de pe Pământ, precum şi despre sistemul nostru solar.

Misiunea, considerată cea mai riscantă până în prezent, a constat în lansarea – de la o distanţă de numai 500 de metri – unui dispozitiv exploziv la suprafaţa asteroidului, pentru a genera un crater, din care ulterior să se colecteze mostre, potrivit The Guardian.

Dispozitivul a fost programat să explodeze la 40 de minute după impactul cu solul asteroidului, iar sonda a fost între timp mutată din zonă pentru a se evita deteriorarea ei.

Specialiştii de la Agenţia spaţială japoneză au confirmat impactul dispozitivului cu solul cu ajutorul imaginilor surprinse de o cameră video. Aceştia au spus că se aşteaptă ca acest crater să aibă un diametru de aproximativ zece metri dacă suprafaţa este nisipoasă sau de circa trei metri dacă este stâncoasă.

Sonda spaţială se va întoarce la poziţia sa iniţială de pe orbita asteroidului după două săptămâni.

În februarie, Hayabusa-2 a atins pentru scurt timp suprafaţa asteroidului Ryugu (palatul dragonului, în japoneză), a lansat un proiectil ce a provocat un nor de praf, din care a colectat mostre, şi apoi s-a întors la poziţia iniţială de pe orbita acestuia. Proiectilul a fost primul dintre cele trei programate să fie lansate în timpul acestei misiuni.

Se crede că asteroidul conţine cantităţi relativ mari de materie organică şi apă vechi de aproximativ 4,6 miliarde de ani, de la începuturile sistemului nostru solar. Aceste mostre ar putea oferi răspunsuri la întrebări fundamentale privind Universul, inclusiv dacă elemente extraterestre au ajutat la apariţia vieţii pe Pământ.

Sonda spaţială Hayabusa-2, lansată de Agenţia spaţială japoneză în decembrie 2014, trebuia să se plaseze pe Ryugu (denumit iniţial 1999 JU3), un asteroid primitiv cu o formă aproape sferică şi un diametru de mai puţin de 1 kilometru, anul trecut. Specialiştii au amânat întâlnirea dintre cele două pentru că suprafaţa asteroidului era mai denivelată decât se aşteptau.

Revenirea pe Terra a sondei este programată pentru sfârşitul anului 2020.

Sonda Hayabusa-2, de mărimea unui frigider mai mare şi care a costat 270 de milioane de dolari, monitorizează suprafaţa asteroidului cu ajutorul unei camere video şi al unui sistem de senzori foarte performant, dar a trimis şi două mini-rovere Minerva-II, precum şi un robot franco-german Mascot pentru analize suplimentare la suprafaţa corpului spaţial.

Program „Străzi deschise” pentru weekendul 22 și 23 iunie: Ce anunță organizatorii?
Cum au celebrat solstițiul mii de oameni dezbrăcați complet în Tasmania?
Pană de curent masivă în Balcani! Ar fi de vină temperaturile foarte mari
J.K. Rowling, „mama” lui Harry Potter. Cea mai bogată scriitoare din lume
Cercetătorii au modificat genetic o plantă ca să producă nutrienți de lapte matern
Arheologii din Ungaria au scos la lumină comori religioase rare
Tracy Chapman, artista care își ascultă muza, nu cererea pieței
Donald Sutherland, actorul care a murit de două ori. A iubit ceea ce a făcut și a făcut ceea ce a iubit. „Și nu se poate cere mai mult de atât”
Efectul surprinzător al menstruației asupra performanțelor sportive
Test de cultură generală. Cine a inventat banii?
Maria Dragomiroiu, mărturisiri tulburătoare: „Și acum, când cânt, plâng!” | Altceva cu Adrian Artene
Oamenii de știință au descoperit un dezechilibru energetic masiv pe Saturn
Râsul iberic, salvat de la dispariție prin eforturi extraordinare de conservare
O organizație vrea să strângă 9 miliarde de dolari pentru a vaccina cei mai săraci copii din lume
Acțiunile Nvidia, în cădere liberă! Compania a pierdut 230 miliarde de dolari în câteva ore
Aeronava TAROM cu numele „Nadia Comăneci” va duce sportivii români la Jocurile Olimpice de la Paris 2024
Câți sportivi va avea România la Jocurile Olimpice de la Paris 2024?