Home » Știință » Veste bună pentru demersul căutării vieţii extraterestre: organismele pot rezista în mediile abundente în radiaţii UV

Publicat: 14.04.2019
O echipă de cercetători de la Cornell University abordează cea mai importantă problemă cu privire la apariţie şi evoluţia vieţii: radiaţia. În cantităţi însemnate, aceasta ar distruge orice organism de pe suprafaţa unei planete, dar există dovezi conform cărora viaţa a supravieţuit deja unui asemenea bombardament chiar aici pe Pământ.

Toată viaţa de pe planeta noastră a evoluat din creaturi care au supravieţuit în timpul unui bombardament extrem de mare de radiaţii, chiar mai mare decât cel prin care trec exoplanetele apropiate de Terra precum Proxima b, aflată la doar 4,24 ani lumină de noi, scrie Phys.

Lisa Kaltenegger şi Jack O’Malley-James şi-au descris în detaliu ipoteza într-o nouă lucrare publicată în Monthly Notices of the Royal Astronomical Society. În cadrul studiului, cercetătorii au modelat suprafaţa mediilor cu radiaţie UV de la patru exoplanete cle mai apropiate de Pământ care pot fi locuibile: Proxima b, TRAPPIST-1e, Ross-128b şi LHS-1140b.

Aceste planete orbitează stele pitice roşii, care, spre deosebire de Soare, sunt mai instabile, bombardând planetele în radiaţie UV. Deşi nu se ştie ce condiţii există pe suprafaţa acestor planete, se ştie că aceste furtuni afectează organismele şi pot eroda atmosfera planetelor. Nivelurile ridicate de radiaţie face ca moleculele biologice precum acizii nucleici să sufere mutaţii sau să se dezintegreze.

Totuşi, „având în vedere că Pământul tânăr era locuit, am arătat că radiaţia UV nu trebuie să fie un factor limitator pentru habitabilitatea planetelor care orbitează stele M. Cele mai apropiate lumi rămân ţinte interesante pentru căutarea vieţii în afara Sistemului Solar”, scriu cercetătorii.

Pentru a analiza capacitatea unui organism de a rezista la radiaţii, cercetătorii au studiat organismul Deinococcus radiodurans, una dintre cele mai rezistente vieţuitoare.

Nu toate lungimile de undă ale radiaţiei UV sunt la fel de dăunătoare pentru moleculele organice. „Un dozaj de radiaţie UV la 360 de nanometri ar fi de trei ori mai intens decât un dozaj de radiaţie la 260 nanometri”, scriu cercetătorii.

Multe organisme pe Terra folosesc diferite strategii de supravieţuire, inclusiv pigmenţi protectori, biofluorescenţă şi traiul subteran, în apă sau în rocă – pentru a face faţă nivelurilor de radiaţii care ar putea exista şi pe alte planete.

Declaraţii interesante ale experţilor în ceea ce priveşte existenţa vieţii extraterestre: ne ţin aceştia ca într-o grădină zoologică?

Pământul este o versiune mai puţin volatilă a Soarelui, conform unei noi descoperiri

Noua misiune a NASA pe o lume îndepărtată poate duce la descoperirea vieţii extraterestre

Planetele nu sunt unica posibilitate: unde altundeva s-ar putea ascunde viaţa extraterestră?