Home » Stiinta » Savanţii au construit un dispozitiv care poate schimba radical modul în care abordăm fizica cuantică

Alexandru Voiculescu 04.14.2019
O echipă de cercetători de la Nanyang Technological University (NTU) din Singapore şi de la Griffith University din Australia a construit un prototip de dispozitiv cuantic care poate genera simultan toate viitoarele posibile într-o superpoziţie cuantică.

„Atunci când ne gândim la viitor, suntem confruntaţi cu un spectru larg de posibilităţi”, a explicat Mile Gu de la Nanyang, care a condus dezvoltarea algoritmului de la baza prototipului. „Aceste posibilităţi cresc exponenţial pe măsură ce mergem mai departe în viitor. Spre exemplu, chiar dacă am avea două posibilităţi de ales în fiecare minut, în mai puţin de jumătate de oră vor exista 14 milioane de viitoare posibile. În mai puţin de o zi, numărul va depăşi numărul atomilor din Univers”, a adăugat acesta.

Grupul de cercetare a găsit că un computer cuantic poate examina toate aceste posibilităţi viitoare prin plasarea lor într-o superpoziţie cuantică într-un mod similar cu pisica lui Schrödinger, care este şi vie şi moartă în acelaşi timp, scrie Phys.

Oamenii de ştiinţă au folosit un procesor cuantic de informaţie fotonică în care rezultatele posibile ale unui proces de decizie era reprezentate de localizările fotonilor, apoi au demonstrat că starea dispozitivului cuantic era o superpoziţie de mai multe viitoare potenţiale, măsurate în funcţie de probabilitatea ocurenţei.

„Funcţionarea acestui dispozitiv este inspirată din studiile laureatului Nobel Richard Feynman”, a precizat Jayne Thompson, membru al echipei din Singapore. „Atunci când Feynman a început să studieze fizica cuantică, a realizat că atunci când o particulă călătoreşte de la punctul A la punctul B, nu urmează o singură cale, ci traversează simultan toate căile posibile care conectează cele două puncte. Munca noastră extinde acest fenomen şi îl foloseşte pentru modelarea statistică a viitoarelor”, a adăugat acesta.

IBM a prezentat la CES primul computer cuantic comercial – VIDEO