Home » Stiinta » Astronomii au găsit (probabil) o a doua planetă în jurul celei mai apropiate stele de Sistemul Solar

Alexandru Voiculescu 04.18.2019
Astronomii au detectat un candidat care ar orbita în jurul stelei Proxima Centauri, o pitică roşie mică ce se află la doar 4,2 ani lumină de Sistemul Solar. Se ştie deja că Proxima este gazda unei lumi, o planetă de dimensiuni asemănătoare Pământului, numită Proxima b. Astfel, o potenţială planetă-soră este Proxima c, iar „potenţială” este cuvântul cheie.

„Este doar un candidat”, a precizat Mario Damaso de la Universitatea Turin, Italia în timpul conferinţei Breakthrough Discuss de pe 12 aprilie, organizată la Universitatea California, Berkeley. „Este foarte important de subliniat”, a adăugat acesta.

Damasso, colegul său de prezentare, Fabio Del Sordo de la Universitatea Creta şi colegii lor au analizat observaţiile asupra Proxima Centauri realizate de instrumentul HARPS (High Accuracy Radial Velocity Planet Searcher). Instrumentul, care este instalat pe un telescop de la ESO (European Southern Observatory) din Chile, au monitorizat mişcările stelare induse de efectul gravitaţional al planetelor aflate pe orbită, scrie Space

Proxima b se află în zona locuibilă a stelei sale, zona potrivită pentru existenţa apei lichide pe suprafaţa planetei. Nu este clar dacă Proxima b are viaţă aşa cum o cunoaştem. Cel mai probabil, planeta este blocată gravitaţional de steaua sa şi are o suprafaţă mereu expusă la Proxima, atingând astfel temperaturi extrem de mari. De asemenea, erupţiile de la stea ar fi distrus atmosfera planetei.

Lumea candidată, care are o masă minimă de 6 ori mai mare ca cea a Terrei, orbitează la 1,5 unităţi astronomice de Proxima Centauri şi este astfel foarte rece. Temperatura sa de echilibru ar fi de -234 de grade Celsius.

O unitate astronomică este distanţa de la Pământ la Soare (circa 150 de milioane de kilometri). Proxima Centauri este o stea mică şi mai puţin strălucitoare decât Soarele nostru, astfel că 1,5 unităţi astronomice este o distanţă foarte mare în contextul sistemului planetar vecin.

Distanţa substanţială a făcut greu de detectat Proxima c; efectul gravitaţional asupra stelei ar trebui să fie foarte slab.

Confirmarea existenţei planetei ar putea veni de la observaţiile adiţionale ale HARPS sau a altor instrumente similare sau de la măsurătorile realizate de nava spaţială Gaia.

Proxima Centauri, cel mai apropiat sistem solar de noi, a avut o zi foarte proastă şi ridică un mare semn de întrebare