Home » Stiinta » Sagittarius A*, gaura neagră din mijlocul galaxiei noastre, a eliminat două bule de gaze radioactive

Adrian Popovici 09.20.2019
Oamenii de ştiinţă au descoperit două bule formate din gaze radioactive eliminate de către gaura neagră din mijlocul galaxiei noastre.

Astronomii au identificat un fenomen neobişnuit în proximitatea găurii negre Sagittarius A*, aflată în mijlocul galaxiei Calea Lactee, în care ne aflăm şi noi. Mai exact, cercetătorii au identificat două bule gigantice de gaz emise de către această gaură neagră, notează Futurism.

Cercetătorii precizează faptul că aceste bule de gaz au fost observate în anii ’80, dar, din cauza limitărilor tehnologice ale vremii, nu au putut obţine mai multe detalii. Totuşi, cu ajutorul tehnologiei din prezent, oameni de ştiinţă au putut obţine mai multe date şi chiar să aproximeze diamterul acestora la câteva zeci de ani-lumină.

Oamenii de ştiinţă de la Universitatea Oxford din Marea Britanie şi de la Universitatea Rhodes din Africa de Sud au stabilit că acest comportament, relativ neobişnuit pentru o gaură neagră ca Sagittarius A*, este rezultatul a ceea ce am putea numi în termeni comuni „o indigestie galactică”. MAi exact, cercetătorii sunt de părere că în urmă cu câteva milioane de ani gaura neagră a consumat cantităţi mari de praf cosmic, pe care ulterior l-a eliminat sub forma acestor bule gigantice.

După milioane de ani în care semnalele radio ale acestor bule au ajuns şi pe Pământ, oamenii de ştiinţă au reuşit să le capteze cu ajutorul telescopului MeerKAT. Totuşi, în acest punct, din cauza distanţei parcurse şi a multitudinii de fenomene  care au loc în centrul galaxiei noastre, astronomii au depus eforturim considerabile pentru a distinge între semnalul bulelor şi radiaţia cosmică de fond.

„Aceste bule enorme au ne-au fost inaccesibile până în acest moment datorită emisiilor radio care îşi au originea în centrul galaxiei noastre”, explică Fernando Camilo, de la Observatorul Radio din Africa de Sud.

Studiul citat a fost publicat în revista Nature.

Găurile negre pot apărea şi fără ca miezul unei stele să intre în colaps

Astronomii au descoperit că gaura neagră Sagittarius A* devine mai activă

Cum se formează o gaură neagră?