Home » Stiinta » Google susţine că a atins supremaţia cuantică – Financial Times

Google susţine că a atins supremaţia cuantică – Financial Times

Mihaela STOICA 09.21.2019
Google susţine că a atins supremaţia cuantică – Financial Times
Google susţine că a construit un computer cuantic mai puternic decât supercomputerele de top, reprezentând un moment cucial care a fost anticipat de oamenii de ştiinţă.

Într-un document postat la începutul acestei săptămâni pe un site al NASA şi obţinut de către Financial Times, înainte de a fi eliminat de pe Internet, cercetătorii Google susţineau că procesorul creat de ei a fost capabil să realizeze un calcul în trei minute şi 20 de secunde. Acelaşi calcul ar fi efectuat în 10.000 de ani de cel mai avansat computer clasic din prezent, cunoscutul Summit al IBM.

Cercetătorii Google afirmă că acest lucru înseamnă „supremaţia cuantică”, reprezentând momentul în care un calculator cuantic poate realiza calcule matematice considerate imposibile anterior.

„După cunoştinţa noastră, acest experiment marchează primul calcul care poate fi efectuat doar pe un procesor cuantic”, au scris autorii documentului.

În continuare, în documentul citat de Financial Times, cercetătorii au susţinut că sistemul poate efectua un singur calcul extrem de tehnic, iar utilizarea maşinilor cuantice pentru rezolvarea problemelor practice va mai dura mulţi ani.

Dar cercetătorii Google l-au numit „un punct de reper în direcţia programării complet cuantice”. De asemenea, ei au prezis că puterea maşinilor cuantice se va extinde la o „rată dublu exponenţială”, în comparaţie cu rata exponenţială a Legii lui Moore, care a dus la progrese în cipurile de siliciu din prima eră a calculului.

Dacă vor fi construite, computerele cuantice vor avea proprietăţi care se extind dincolo de limitele fizicii clasice, aducând avansuri exponenţiale în puterea de calcul.

Un raport al Boston Consulting Group, din noiembrie 2018, arăta că un computer cuantic poate „schimba jocul în domenii precum criptografia şi chimia (prin urmare, ştiinţa materialelor, agricultură şi industria farmaceutică), ca să nu mai vorbim despre inteligenţa artificială, capacitatea sistemelor automate de învăţare, logistica, industria, finanţele şi energia”.

Diferenţa dintre un computer cuantic şi unul clasic

Spre deosebire de elementele binare de bază ale computerelor clasice, sau biţi, care reprezintă fie zerouri, fie altele, biţii cuantici sau qubiţii pot reprezenta ambele în acelaşi timp. Prin înşiruirea qubiţilor, numărul de stări pe care le-ar putea reprezenta creşte exponenţial, făcând posibilă calcularea a milioane de posibilităţi instantaneu.

Unii cercetători au avertizat împotriva supralicitării supremaţiei cuantice, argumentând că nu sugerează că maşinile cuantice vor depăşi rapid computerele tradiţionale şi vor aduce o revoluţie în calcul.

Echipa de cercetători Google, condusă de John Martinis, un fizician experimental de la Universitatea din California, Santa Barbara, a prezis că va atinge supremaţia cuantică până la sfârşitul lui 2017. Sistemul pe care l-a construit, care leaga 72 de qubiţi, s-a dovedit prea dificil de controlat.

Ulterior l-au modificat într-un sistem de 53 de qubiţi, denumit Sycamore, primind sarcina să demonstreze că un generator de numere aleatorii era cu adevărat aleatoriu.

Deşi această sarcină are o aplicaţie practică mică, cercetătorii Google afirmă că „alte utilizări iniţiale pentru această capacitate de calcul” includ dobândirea capacităţii de învăţare de către sistemele automate, ştiinţa materialelor şi chimia.

Steve Brierley, fondatorul companiei Riverlane, care a lucrat în domeniu timp de 20 de ani şi este consilier pentru tehnologii cuantice al guvernului britanic, afirmă că „este o realizare uimitoare”, fiind prima dată când cineva demonstrează că calculatoarele cuantice ar putea să le depăşească pe cele clasice.

Google a refuzat să comenteze dezvăluirile Financial Times.

Noi evoluţii ale tehnologiei calculatoarelor cuantice

Computerul, un Lucifer creat de om?