Home » Stiinta » A avut Venus apă lichidă?

A avut Venus apă lichidă?

Autor: Adrian Popovici 09.30.2019
A avut Venus apă lichidă?
Planeta Venus este considerată o planetă geamănă Terrei din cauza masei şi mărimii asemănătoare.

În prezent, Venus este unul dintre cele mai ostile locuri din sistemul solar, oamenii de ştiinţă care studiază această planetă descoperind că suprafaţa acesteia este extrem de toxică din cauza ploilor de acid sulfuric şi din cauza radiaţiilor solare intense. În mod surpinzător, în urma unor simulări computerizate, cercetătorii au concluzionat că în trecutul geologic al acesteia, Venus prezenta condiţiile necesare prezenţei apei lichide şi chiar ar fi putut susţine viaţa, notează Euro Planet Society .

În cadrul unui studiu prezentat în cadrul EPSC-DPS Joint Meeting 2019, o întâlnire dedicată abordării temelor legate de ştiinţele planetare şi al explorărilor spaţiale, de către dr. Michael Way de la Intitutul Goddard pentru Ştiinţe Spaţiale şi dr. Anthony Del Genio de la NASA, au fost prezentate cinci scenarii posibile în care Venus a avut apă lichidă pe suprafaţa sa.

Cercetătorii au aflat că în toate cele cinci scenarii Venus a menţinut temperaturi de-a lungul a trei miliarde de ani care variau între -20 de grade Celsius şi 50 de grade Celsius. Un astfel de climat temperat ar fi putut fi găsit pe suprafaţa lui Venus chiar şi în prezent. Totuşi, o serie de evenimente au dus, în urmă cu 700-750 de milioane de ani, la eliberarea unor cantităţi mari de dioxid de carbon.

„Ipoteza noastră este că Venus a prezentat o climă stabilă de-a lungul a miliarde de ani. Este posibil ca un eveniment la scară globală să fie responsabil de transformarea dintr-o lume asemănătoare Pământului într-un spaţiu extrem de ostil”, a explicat dr. Way.

În mediul academic, poziţia care se sprijină de cel mai extins suport este ceea conform căreia Venus se află în afara zonei locuibile a sistemului solar, acest nou studiu se află în contradicţie cu astfel de poziţii. „Venus are parte de o cantitate dublă de radiaţii solare faţă de Pământ. Totuşi, în toate scenariile noastre am aflat că această planetă ar fi putut avea temperaturile ambientale pentru a susţine apa lichidă”, a declarat dr. Way.

Simultările celor doi cercetători au arătat că în urmă cu 4,2 miliarde de ani, la scurt timp după formare, Venus a trecut printr-o perioadă de răcire rapidă în care atmosfera planetei ar fi fost compusă, într-o mare proporţie, din dioxid de carbon. Dacă asumăm că Venus ar fi urmat o evoluţie asemănătoare Pământului, atunci dioxidul de carbon ar fi fost absorbit de către rocile care conţineau minerale de silicat, fiind „captiv” sub suprafaţă. În urmă cu 750 de milioane de ani, atmosfera planetei ar fi fost compusă într-o mare proporţie din azot, cu urme de carbon şi metan, şi condiţiile acestea ar fi putut fi prezente până în prezent. Cauza dezechilibrului rămâne în continuare un mister pentru cercetători, cea mai probabilă cauză făcând trimitere la activitatea vulcanică a planetei.

„Avem nevoie de mai multe misiuni pentru a studia Venus şi pentru a avea o îneţelegere profundă a istoriei şi evoluţiei acestei planete”, a declarat dr. Way.