Home » Stiinta » CRISPR a fost folosit, în premieră, împotriva cancerului

CRISPR a fost folosit, în premieră, împotriva cancerului

Autor: Adrian Popovici 11.11.2019
CRISPR a fost folosit, în premieră, împotriva cancerului
Cercetătorii au modificat genele responsabile de celulele sistemului imunitar pentru a le face mai eficiente împotriva cancerului.

Primul studiu în care tehnologia CRISPR de editare genetică a fost folosită pentru a lupta împotriva cancerului a oferit rezultate promiţătoare. Primii trei pacienţi asupra cărora a fost folosit CRISPR prezintă o evoluţie pozitivă, dar e prea devreme pentru a spune cu exactitate dacă această procedură le va îmbunătăţi şansele de supravieţuire, notează Medicalxpress.

Cercetătorii de la Facultatea de Medicină a Universităţii Pennsylvania  au editat genele unor celule ale sistemului imunitar din sângele participanţilor pentru a le face mai eficiente în identificarea şi eliminarea celulelor canceroase. Pentru a face asta, medicii au eliminat trei dintre genele acestor celule care împiedicau abilităţile de luptă împotriva celulelor anormale.

„Este cea mai complicată inginerie genetică care a fost încercată până acum”, explică dr. Edward Stadtmauer, coordonatorul echipei care a desfăşurat acest studiu. „Este dovada că editarea genelor acestor celule se poate face în siguranţă”, mai adaugă acesta.

Într-un interval de două-trei luni, starea unui participant a continuat să se înrăutăţească, în timp ce un al doilea a rămas stabil. Cel de al treilea pacient a fost supus acestei proceduri recent, fiind astfel imposibil de stabilit cum a evoluat starea sa. În viitorul apropiat, medicii vor ca studiul lor să mai includă alţi 15 pacienţi pentru a putea stabili cu mai multă exactitate eficacitatea şi riscurile / beneficiile pe care CRISPR le implică în acest caz.

În cadrul acestui studiu clinic, oamenii de ştiinţă au prelevat celule ale sistemului imunitar pe care le-au modificat cu ajutorul CRISPR în laborator şi, ulterior, au fost reintroduse în organismul pacienţilor. Scopul acestei metodologii de lucru este de a stabili dacă această tehnică poate fi utilă, fără a supune pacienţii riscului schimbărilor permenente a ADN-ului.

Studii asemănătoare au mai fost desfăşurate de către cercetători chinezi, dar aceasta este prima dată când autorităţile americane aprobă desfăşurarea unui astfel de studiu pe teritoriul SUA.