Home » Stiinta » Cercetătorii germani au creat celule osoase din celule stem cu ajutorul polimerilor

Adrian Popovici 01.18.2020
În anumite condiţii, materiale special programate pot determina transformarea celulelor stem în celule osoase.

O echipă de cercetători germani, conduşi de Helmholtz-Zentrum Geesthacht (n.r. Centrul de Materiale şi Cercetări Costiere), a folosit polimerii cu memoria formei pentru a transforma celulele stem în celule osoase, notează Medicalxpress.

Celulele stem au potenţialul de a se transforma în orice celulă au nevoie diferitele ţesuturi din corpul nostru, acestea adaptându-se la mediul în care sunt expuse. În ultimele decenii, oamenii de ştiinţă şi-au concentrat atenţia către manipularea procesului de diferenţiere a celulelor stem prin controlarea mediului la care acestea sunt expuse. Cercetătorii de la Centrul de Materiale au colaborat cu cei de la Centrul Brandenburg pentru Terapii Regenerative pentru a produce un polimer care, în anumite condiţii, să determine transformarea celulelor stem în celule osoase.

Oamenii de ştiinţă au creat un strat de polimeri care a fost „antrenat” să se transforme în funcţie de schimbările de temperatură la care este supus, asta pentru a simula un muşchi în mişcare. Acelaşi semnal fizic, temperatura, care acţionează asupra stratului de polimeri acţionează şi asupra celuelor stem, declanşând procesul lor de diferenţiere.

„Foaia noastră de polimeri are aşa-numita funcţie de memorie a formei. În experimentele noastre, acest lucru îi permite să acţioneze ca un >, cu care putem instrui eficient celulele să facă aşa cum ne dorim. Am constatat că schimbările de temperatură, combinate cu mişcarea de întindere repetată a filmului, au fost suficiente pentru a încuraja celulele stem să se diferenţieze în celule osoase”, explică profesorul Andreas Lendlein, expert în biomateriale. Acesta mai adaugă: „Foile de polimer programate ar putea fi, de exemplu, mai târziu folosite pentru a trata oasele rupte atât de grav, încât corpul nu le poate repara de la sine. Celulele stem din măduva osoasă a pacientului ar putea fi cultivate pe foaie şi înfăşurate în jurul osului în timpul unei operaţii. Celulele anterior > ar putea apoi să consolideze direct oasele”.

Studiul Polymeric sheet actuators with programmable bioinstructivity a fost publicat în PNAS.

Un nou hidrogel are rezultate promiţătoare în tratarea problemelor osoase